"Csak legyen időnk annyit olvasni!" - interjúnk Dési Zsuzsa tanítóval

cimkék: #szülőknek #Vera blog #tanároknak

Tanítóknak, magyartanároknak, óvodapegagósoknak, könyvtárosoknak ajánlok blogomon KÉT HETENTE könyveket, programokat.

A mini-interjúk, ismertetők segítséget adnak azoknak, akiknek fontos, hogy mit, miért olvasson a gyerek. Mert minden vélemény számít!


Elsőként Dési Zsuzsa, alsós tanító osztja meg tapasztalatait, aki a Pagonyhoz közeli Gárdonyi Géza Általános Iskolában tanít, mindig mosolyogva.

- Huszonkét éve tanítasz, ezalatt az idő alatt hogyan változtak az úgynevezet kötelező olvasmányok?

- Az a tapasztalatom, hogy amíg 10 éve egy átlagos képességű negyedikben fejezetről fejezetre sikerült megbírkóznunk a Tüskevárral, ezt a művet ma már csak felsőben adnám fel. Harmadikban a Kincskereső kisködmönt olvasták a gyerekek évtizedekig, ebből ugyan egy-egy fejezetet tartalmaz ma is az olvasókönyvük, igaz, kissé lerövidítvetve, vagy átírva. Ezek az írások most is olyan erős érzelmi hatásokkal bírnak, mint régen, de attól tartok, kötelezőnek szintén "sok" lenne nekik.
Szerintem a kötelezők feldolgozásának az a lényege, hogy a kicsik megtanuljanak tájékozódni a szövegben, és ezt minél játékosabban tehessék. Alsóban sajnos még sok gyereknél nem alakul ki olyan szintű olvasátechnika, mellyel hosszab lélegzetű, komolyabb műveket tudnának feldolgozni, és amúgy sem ez a lényeg. Egyre több diszlexiás tünet, részképességzavar akadályozza a gyerekeket az olvasottak megértésében. Az eltérő nyelvi- és olvasástechnikai különbségek miatt én inkább rövidebb egységekben megragadható, mai életvilágukhoz jobban passzoló szöveget keresek.

- Mivel három folyton olvasó fiad van, gondolom, nem volt nehéz kitalálni, mit dolgozzatok fel közösen.

- Ideális választásnak bizonyult a Négyszögletű kerek erdő, melynek nyelvi humora,izgalmas szituációi, és persze a remek karakterek osztatlan sikert arattak harmadikban, és örömömre alaposan megdolgoztatták a fantáziájukat. Fejezetenként haladtunk, minden héten hangosan is elolvastuk a kijelölt szakaszt. Szívesen vettek részt az olvasottak dramatizálásában, gyakran továbbgondolva a ki nem mondott lényeget. Így jó tanítani.

- Mit olvasnak még a tanítványaid, tudod-e követni az otthon olvasottakat?

- A fiúk körében még mindig Harry Potter, és Darren Shan vámpíros kötetei a legolvasottabbak, a lányoknál Jacqueline Wilson dömping alakult ki, a kicsit kisebbek pedig Berg Judit Rumini köteteit cipelik. Érdekes viszont, hogy a fiúk ma már alig olvassák a régi jó indiános könyveket, míg a lányoknál azért jobban megmaradt a hagyományosnak mondható Két Lotti, és Mary Poppins sorozat.

- És a te kedvenceid?

- Gyerekvers kötetek minden mennyiségben! Kíválóan alkalmasak pl. az unalmas nyelvtan órák felvidítására, bátran ajánlom mindenkinek. Legújabb kedvencünk az Apám kakasa, előtte a Friss tinta volt a befutó. Én válogatok belőle, ők meg beleszeretnek és egyre többnek megvan otthon is, ezeket a könyveket még a gyengébben olvasó gyerekek is megvetették maguknak. Ha jó irányt mutatunk nekik, sok mindent ki tudunk hozni belőlük, és most már szerencsére van miből választani. Csak legyen időnk annyit olvasni!

Kapcsolódó cikkek