Díjazottak Bolognában 4. - Opera Pirma

Francia, svájci, és cseh-német kötetek nyertek

cimkék: #jó könyv #könyvfesztivál #Bologna #hír

Bolognában négy kategóriában adtak át elismeréseket, ezek közül hármat már bemutattunk. Utolsónak maradt az “OPERA PRIMA”, azaz első művek kategória. Ezt azoknak a szerzőknek és illusztrátoroknak tartották fenn, akiknek először jelent meg nyomtatásban munkájuk. Az innovatív, az új ismereteket és eredményeket jól abszorbeáló köteteket díjazták. Első helyen egy francia kötet végzett, Ghislaine Herbéra munkája.

A kötetet, melynek címe MONSIEUR CENT TETES a Nantes-i ÉDITIONS MeMo adta ki. A zyűri értékelésében úgy fogalmaz, hogy a maszk-készítést, ezt az antik művészeti formát milliók tökéletesítették, mindegyikük a saját kultúrájában alkotva maradandót. Ebben a kötetben Ghislain Herbéra újrasorolja és újradefiniálja, újraalkotja ezeket a maszkokat. Az eredmény egy bizarr, de tanulságos emberi múzeum, mely magába öleli az emberi kifejezések és érzelmek teljes skáláját. Herbéra könyve valójában figyelmeztetés: arra a tényre hívja fel a figyelmünket, hogy a változékonyság és változatosság az emberi lét leglényege, s a történelem is egy hatalmas színpadon játszott óriási cirkusz. A kifejezéseknek, félelmeknek, mosolyoknak, rossz előérzeteknek, féltékenykedéseknek és hezitálásoknak mind-mind szerepe van ezen a színpadon. Minden emberi. Minden érdemes arra, hogy fontolóra vegyük. Nincs téten kívüli rész és nem létezik cenzúra. S ahogy a maszkok nagy száma és variálhatósága mutatja, ez egy soha véget nem érő folyamat. Bár nem mondja ki, de a könyv azt a tudást adja át olvasójának, hogy minden maszk mögött ott egy arc is.

Herbéra munkája mellett a két, elismeréssel jutalmazott kötet egyike e kategóriában egy svájci alkotás lett: a DIAPASON című kötetet a La Joie De Lire Kiadó adta ki. A könyvet Laëtitia Devernay illusztrálta.

A zsűri értékelésében nagyon ambíciózusnak találta a könyvet: olyan illusztrátor dolgozott rajta, akinek van érzéke a tradícióhoz, ugyanakkor képes is azt gondosan újramunkálni. A növényi témák frissítő bőségét arra használja, hogy formát adjon a hangnak és a ritmusnak, s munkájában a jelek olyan vizuális szövetté terebélyesednek és gyűrődnek, amely visszhangozza a zenei partitúrát, arra téve ekképp kísérletet, hogy túllépjen a két művészeti forma közötti határokon. A művész olyasmi felé tör, amire a művészet története során valamennyi vakmerő és ambiciózus avantgárd mozgalom is irányult, ugyanakkor óvatos egyensúlyoz a gyerekirodalom határai között maradva. A levelek, fák, folyondárok, levélnyelek és indák sorozatai mind határozottan egy gyerekkerthez, a nagyszerű tündérmesék és klasszikus mesék gyerekeknek szánt otthonához tartoznak. A művész e poétikán keresztül azt a tudást villantja elénk, hogy a gyerekek által megértett ritmusok nagyon is közel állnak a nagyszerű zenei partitúrákhoz.

A második elismeréssel illetett kötet közös kiadás: a hannoveri Gimple Verlag és a varsói Muchomor Kiadó közös munkája. A kötet címe SŁONIĄTKO/FANTJE, a szöveget Adam Jaromir írta, az illusztrációkat Gabriela Cichowska készítette.  A könyv grafikus mestermunka, mely gazdag kulturális anyagból táplálkozik, s úgy mesél el egy történetet, ahogyan azt egy gyerek mesélné. E könnyed közelítés mögött azonban a könyv a Phaidrosztól Aesopuson át La Fontaine-ig ívelő állatmese-hagyomány megújítására törekszik, s a várost egy gyerek szemén át láttatja: a sávok, kereszteződések, hidak, vonatok, utak grafikai újításait ünnepli. A kötet könnyed, mégis komoly tiszteletadás a gyermekkori percepció misztériumának: azoknak az éveknek, mikor minden kisebb vagy nagyobb, mint maga az élet. Olyan, mintha a két művész a tiszta boldogság érzésével töltekezve Gullivert tudnák maguk mellett, hogy utat mutasson nekik – mondja a kötetről a zsűri.

Kapcsolódó cikkek