Dobozóriások

könyvtári foglalkozás Gimesi Dóra: Tíz emelet boldogság című meséje alapján

cimkék: #tanároknak

Pár napja kereste meg a Pagonyt Németh Szilvia, a szegedi Rókusi Általános Iskola könyvtárosa, aki rögtön a megjelenése napján megvette Csomótündér című  kötetünket, és annyira tetszettek neki a mesék, hogy úgy gondolta, muszáj megosztania a gyerekekkel is. Így jött létre az itt olvasható könyvtári foglalkozás, ami rengeteg nagyon szellemes ötletet tartalmaz, ezért arra buzdítunk mindenkit, hogy bátran "lopja" el innen a feladatokat, hiszen, ahogy majd bővebben kiderül, remekül megismerhető belőle például Budapest is.

Gimesi Dóra kötetéből A Tíz emelet boldogság című mesét választottam a könyvtári foglalkozás témájának. A foglalkozáson egy harmadik osztályos napközis csoport vett részt egy könyvtári foglalkozáson. 

A mese Budapest két kerületében élő óriásokról szól, akik napjainkban tízemeletesekként élik életüket. Környezetismeretből és olvasásból is tananyag fővárosunk. Igaz, még nem kezdték el a Budapestről szóló tananyagot, de úgy gondolom, bevezetőnek is megfelelő a mese témája.

Az órát 2x45 percesre terveztem. Az első felében (kb. 30 perc) a szöveg feldolgozása történt könyvtárhasználati feladatokon keresztül. Majd a második, kreatív órában papírdobozokból (teás, gyógyszeres, villanykörtés stb.), wc-papír gurigákból elkészítettük a két óriást, Etelkát és Jankót. Ha van lehetőség, a dobozfigurák elkészítésére több időt is lehet szánni. Nagyon élvezték a gyerekek a tervezést, vagdosást, ragasztást. Akár egy napközis foglalkozás keretében is megvalósítható.

A mese elolvasásához széthúztuk a könyvtári asztalokat, hogy legyen hely körbe ülni. Így nem a megszokott könyvtári környezet fogadta őket. Ki-ki ülve vagy a párnáján fekve hallgatta végig a mesét. A mese elolvasása után kigyűjtöttük a szereplőket, a helyszíneket. Mivel még nem tanultak részletesen Budapestről, így megbeszéltük, hol található Buda, Pest, Óbuda, Angyalföld.

Négy csoportban dolgoztak ezután a gyerekek. Az első három feladathoz kikészítettem azokat a könyveket, amelyek segítségükre lehetnek a megoldásban.

1, Óriások a mesékben

Borítók részletei alapján kellett beazonosítani a meséskönyv szerzőjét és címét.  Majd két mesét kellett megkeresni, hogy melyik kötetben található.

feladat:

Három könyv borítójának részletét látod. Mindegyik kapcsolódik az óriásokhoz. Írd a képek alá, hogy ki a könyv szerzője és mi a címe.






 megoldás: 1.Táncoskedvű tűztündér        2. Kolozsvári G. Emil: Örömalma       3. Fodor Sándor: Csipike és az óriás törpe


2, Bolygók

Keresztrejtvény a Naprendszer bolygóiról

feladat: Oldjátok meg a keresztrejtvényt!


















3, Budapest a térképen

Könyvtári könyvekből a mesében szereplő helyszínek (Buda, Óbuda, Pest, Angyalföld, Árpád-híd) megkeresése és beírása vaktérképre.

Erre a közös megbeszéléskor külön felhívtam a figyelmet, erre épül a foglalkozás második fele.

feladat: ehhez nyomtassunk ki egy Budapest vaktérképet, ahova a gyerekek tudják beírni az egyes kerületeket, főbb helyszíneket, stb.

4, Képeslap az amerikai rokonoknak

A mese befejezéséhez kapcsolódóan Jankó és Etelka nevében a képeslapot kellett készíteniük a rokonoknak.

A mese befejezése: „Amikor pedig eljött a karácsony, az egész nagy boldogságukat megírták egy levelezőlapon Amerikába, had egye Jankó felhőkarcoló-rokonait a sárga irigység.”

Előre elkészítettem a képeslap sablonját kartonból. Ez tűnt a legnehezebb feladatnak, talán mert már nem szokás képeslapot küldeni...  Azt mondták a gyerekek, hogy ők még sosem írtak-kaptak képeslapot. Itt tisztáznunk kellett a címzést, hová kerül a képeslap szövege, hogyan szoktuk írni.  

A foglalkozás második felében a hozott dobozokból, (teás, gyógyszeres, villanykörtés stb.), wc-papír gurigákból  elkészítettük a mese szereplőit, és felragasztottuk egy kartonra, amire megrajzoltuk a Duna margit-szigeti szakaszát. 

Úgy még érdekesebb lehet, ha színes papírok helyett csak magazinokat, reklámújságokat használhatnak a dobozok borítására, dekorálására.

A többi szükséges kelléket (olló, ragasztó, színes ceruzák vagy zsírkréta, festék, színes papír, újságok) készítsük elő.

Végül ismerjétek meg e havi blogírónkat, Németh Szilviát, akinek nagyon köszönjük, hogy megosztotta velünk Csomótündéres élményeit!

"Negyedik tanéve vagyok a szegedi Rókusi Általános Iskola könyvtárosa. Nagyon szeretek a gyerekek között lenni. Sosincs két egyforma nap, mindig történik valami. Igyekszem, hogy olyan hely legyen a könyvtáram, ahová a diákok szívesen bejönnek az óraközi szünetekben vagy délután akár egy könyvért, vagy csak hogy itt töltsék a szabadidejüket. Sokszor hallani, hogy a gyerekek nem olvasnak, de tapasztalatom szerint szinte versengés van a kedvenc sorozatokért kölcsönzéskor.

Ajánlom másoknak is könyvtári blogomat, amiben az iskolai könyvtár életével kapcsolatos dolgokat szoktam közzétenni. A címe: http://rokusikonyvtar.blogspot.hu/."

Kapcsolódó könyvek

Kapcsolódó cikkek