Játsszunk iskolásat!

A kisgyerekek, főleg azok, akik még nem járnak iskolába, imádnak iskolásat játszani. Iskolásnak lenni szörnyen felnőttesnek tűnik ötéves szemszögből, a tapasztalt iskolások pedig bevezethetik az iskola rejtelmeibe a kistestvéreket - legalább legyen valami haszna az iskolának, ha más nem, hát vágjunk föl vele! Olvassátok el az Iskolások kézikönyvét, amiből mindent megtudtok a suliról előre!

Mi is játszunk sokat iskolásat, elmesélem, hogyan. Aki tudja, csinálja utánam, garantált a siker!

Négy gyerekkel játszottunk, plusz egy felnőtt, a tanító néni, az voltam én. Az iskolás játék legfontosabb része, hogy mindenki bepakolja a táskáját. Egy iskolás táskája sokkal, de sokkal komolyabb dolog, mint egy ovisé, mert van benne:

füzet

ceruza

radír

mobiltelefon

uzsonna

pénz

de azért legalább egy plüssállat is.

Ha mindenki megérkezett a táskájával az iskolába, akkor átverhetjük a gyerekeket holmi modern ülésrenddel, de ha valóban fel akarjuk készíteni őket a Nagy Magyar (Nemzeti?) Iskolarendszerre, akkor ültessük őket szépen kettesével egymás mögé, mi meg előre, amúgy frontálisan, ÉS:

Vegyétek elő a füzetet meg a ceruzát!,

lábad könnybe az ember szeme, hogy milyen rendesen és szorgosan készítik elő a leendő és lelkes elsősök a játékbeli taneszközöket. (Azért volt egy lázadó, aki vigyorogva közölte, hogy nála nincs se füzet, se ceruza. Mentségére legyen mondva, hároméves.)

1. óra: Matek

A gyerekek tudnak számolni, de nem ismerik azt a szót, hogy matematika. Szóval ez nagyon MENŐ akkor. Matek címszó alatt rajzoltunk üres kis kockákat, amikbe számokat helyettesítő pöttyökkel összeadást írtunk, meg almát, bele sok-sok kukaccal - kétszer annyival, mint ahány évesek (tíz), meg feleannyival (három).

Szünet

Szünetben elővettük az uzsonnát és elfogyasztottuk! Ropi volt az. Sokkal komolyabb dolog uzsonnára ropizni, mint csakúgy, bele a világba.

2. óra: Írás

Rajzoltunk vonalak közé bogyókból kukacot, u-alakokból bögréket és háztetőket cseréppel. Csend, rend és fegyelem uralkodott! Én tanító nénisen az újságomba mélyedtem, és csak időnként pillantottam fel, hogy mindenki megbirkózik-e a feladattal. Megbirkóztak.

Szünet

Ki lehetett menni az udvarra, ezt a szerepet az erkélyünk játszotta. Ez a gyerekek szerint nagyon unalmas volt - majd megváltozik a véleményük, hiszen mind tudjuk, az igazán fontos dolgok az udvaron történnek. De legalábbis szünetben.

3. óra: Ének

Mindenki kapott egy kis hangszert, a látszatdemokrácia jegyében választhattak, hogy mit. Volt szájharmonika, gitár, rumbatök, xilofon. Ezután nagy zenebonát csaptunk, először én voltam a karmester, és a kezemmel jeleztem, hogy ki mikor legyen halkabb, hangosabb vagy néma. Utána mindenki lehetett kétszer hangmester. Ráéreztek a hatalom ízére!

4. óra: Mindennapi testnevelés

Mivel túl kicsi a tornaterem a lakásunkban, ezért osztott csoportos oktatás folyt. Az osztály egyik fele a kádban merült, a másik fele a trambulinon ugrált. Egy fő felmentést kért és olvasott.

Mindenki nagyon élvezte az iskolásat! Próbáljátok ki ti is!

A leadben Pásztohy Panka rajza látható