Azért kezdtem írni, mert nagyon rosszul rajzoltam

Christine Nöstlingerről

"Frieda történetét nehéz megírni. De Friedának ugyanúgy joga van történetre, mint minden tizenötévesnek. Vennünk kell a fáradságot, hogy megírjuk és elolvassuk a történetét. (...) Az embereket, a figuráimat (nagyapákat, anyákat, apákat, szomszédokat, szóval felnőtteket, akiknek közük van a gyerekekhez, és uborkakirályokat és egyéb szörnyetegeket, és gyerekeket, újra meg újra) megalkotni és hangot adni nekik számomra nem csak mesterségbeli, hanem emberi kihívást is jelent."

Sok könyvről írhatnánk az IBBY Hans Christian Andersen-díjas íróinak kapcsán, mi most egyiküket választottuk: Christine Nöstlinger pályájáról és regényeiről Győri Hanna cikkét olvashatod.


tovább...

Olvass bele! - Gévai Csilla: Nagyon Zöld Könyv

Részlet a Nagyon Zöld Könyvből

Gévai Csilla kötete a Pagony könyvfesztiváli meglepetése minden környezetét tudatosan alakítani akaró kicsinek és nagynak. A feladatokkal és elgondolkodtató kérdésekkel is dolgozó könyv a klímaváltozás és az üvegház-hatás jelenségét éppúgy leírja, ahogy az újrahasznosítás és az alternatív energiaforrások jelentőségét, s érthetően mesél olyan fogalmakról és környezeti eseményekről, melyektől elsőre talán megriadnál, de mindannyiunk jövője szempotjából fontos, hogy tisztában légy jelentésükkel és jelentőségükkel.

A kötet egyik fejezetét olvashatod el előre, ha ide kattintasz!

Hamarosan interjút is olvashatsz oldalunkon a szerzővel.


tovább...

Angolul játékosan

Angol nyelvű foglalkoztatók és szótanulók

A fiúk nemsokára Nagy-Britanniába költöznek, én pedig keresem azokat a kiadványokat, amikből legalább néhány szót meg kifejezést még elsajátíthatnak az út előtt. Az sem árt, ha közben jókat játszhatunk, vagy legalább szép képeket nézegethetünk. Én mindenesetre már megtaláltam az abszolút kedvenceimet.


tovább...

Anorexia és zsidóüldözés

Jean Molla: Sobibor, az elhallgatott múlt

Jean Molla Sobiborja úgy kezdődik, mint egy egyszerű ifjúsági regény: gimnazista lány rossz viszonyban van a szüleivel, a nagyszüleit viszont bálványozza. Identitáskeresés, szerelem, anorexia. De ahogyan halad előre a történet, úgy lesz egyre árnyaltabb benne minden probléma. Nem a szokásos nyavalygásról van itt szó (amin bár mindenki keresztül megy személyesen, de irodalmilag kevéssé tud érdekes lenni), hanem egyre izgalmasabb és egyre súlyosabb erkölcsi kérdések boncolgatásáról.
tovább...


tovább...


tovább...

Jutalomkönyvek

Közeledik a tanév vége, a biziosztás, és az ehhez tartozó, elmaradhatatlan jutalomkönyvek időszaka. Iskolánként, osztályonként eltérő szokások léteznek, van ahol tényleg csak a kiválók kapnak, van ahol meg mindenki, némely iskolában központilag kapják az olcsóbb, és valljuk meg, aztán csak évekig polcon porosodó, és végül egy szeretetcsomagban landoló könyvet, máshol meg igyekeznek tényleg figyelembe venni a gyerekek olvasási szintjét és érdeklődéi körét is. Azért örüljünk mindennek, cserélni még mindig lehet. (halkan jegyzem csak meg, hogy simán lehetne CD-t, DVD-t is ajándékozni - igazi kincseket lehet lelni pár száz forintért-, vagy színházjegyet is adni, de valamiért mégis a könyv a legmegszokottabb ajándék, főleg a suliban).

Talán még időben vagyunk, és ezért állítottunk össze egy kis csokrot azokból a könyvekből, amik szerintünk tényleg jó ajándékok lehetnek.
tovább...

Hej óvoda, óvoda...

Hej óvoda, óvoda, de sok gyerek jár oda, szól a Vackoros könyvben, de nem mindegy, hogy milyen az az óvoda. Nyakunkon az ovis beiratkozás, megnézzük, hogy van-e elég hinta az udvaron, meg ételallergiás menü, de vajon tudjuk-e, hogy miket olvasnak majd elalvás előtt? És néznek rajzfilmet? Mennek majd könyvtárba?
Akik figyelemmel kísérik cikkeinket, biztos emlékeznek rá, hogy nemrég az ELTE TÓK tanáraival beszélgettünk a hazai pedagógusképzésről, és ezenbelül a kortárs magyar gyerekirodalom helyéről. Most végre megnézzük, hogyan is zajlik ez valójában: Pólus Enikő óvónő segítségével bepillantunk a Gazdagréti Szivárvány Óvoda mindennapjaiba, és kiderül, hogy egy lakótelep közepén is lehet mesebeli utazást tenni, ráadásul tündérekkel.
tovább...

Mit tanulnak akik tanítanak?

Gyermekirodalom-tanítás az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán

Nyakunkon az óvoda-, iskola választás, lázasan keressük a legjobb helyet szemünk fényének, aki most lép ki az Életbe. Fontos jó helyen tudni őket, ahol testileg-lelkileg-szellemileg csak a legjobbat kaphatják. Szerencsére annak idején hazánk az első volt, aki Brunszkvik Teréz révén élen járt a kisdedóvók létrehozásában, és a nőnevelés elindításában. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyi maradt meg mára ebből a lendületből, milyen képzést kapnak ma a főiskoláról kikerülő leendő óvódapedagógusok és tanítók.

Pagonyosként meg különösen a hazai, kortárs gyerekirodalom jelenléte izgatott minket, vajon az oviban a gyerekek mutogatják a Lámpalány meséit az óvónéninek, vagy fordítva? És vajon honnan ismerik Ruminit a tanító nénik?
tovább...