Pagony expedíció

A Pagony Kiadó többek között folyamatosan azon is dolgozik hogyan lehet a gyerekek számára az irodalom és a nyelvtan tanítását igazán izgalmassá, élményszerűvé tenni. Hogyan lehet találkoztatni a kerettantervi elvárásokat a játékkal és a kortárs irodalommal? Hogyan lehet sok mozgásos és verbális feladattal, az egyéni és a közös alkotás örömét megérezni és szinte észrevétlenül különböző kompetenciákat fejleszteni?

Pagony exPEDíciónk keretén belül 1-4. és 5-8. osztályos általános iskolásoknak kínálunk különböző fókuszú, a kerettantervhez kapcsolódó foglalkozásokat, melyeket Nemes-Jakab Éva tart a gyerekeknek.

A foglalkozások ára: 20 főig 30 000 Ft, utána 1 500 Ft/fő, melyért nemcsak a 90 perces foglalkozásban vehetnek részt a gyerekek, hanem minden egyes osztály/csoport egy-egy értékes, 5 darab kortárs gyerekirodalmi könyvet tartalmazó csomaggal is távozik, amelyek alapját képezhetik az osztályon belül egy kis olvasósarok kialakításának is.

Választható időpontok:

Kedd: 08:30-10:00

Szerda: 08:30-10:00 vagy 10:30-12:00

Csütörtök: 08:30-10:00 vagy 10:30-12:00

Csomagok

1. osztály: A tündér csizmájának nyomában

A 90 perces foglalkozás Gimesi Dóra-Szegedi Katalin A tündér csizmája című könyvén alapszik. A kerettantervi fejlesztési célokon belül a szerialitás, az időbeli tájékozódás, a szövegalkotás kompetenciáját támogatja.

2. osztály: Versíró kvartett

Ebben a 90 percben egy versíró kvartettre hívjuk a gyerekeket, melynek során klasszikus és kortárs irodalmi művekkel dolgozva a fonémahallás, a ritmusfejlesztés és az együttműködés fejlesztése a fő cél. Tanítási fókusz a vers formai jellemzőinek tudatosítása, NAT kötődése pedig a Beszéd és olvasás témakörén belül a Vers altémakör és az Írás és helyesírás témáján belül a nyelv építőköveivel való elmélyültebb foglalkozás.

3. osztály: Miért nyúl a nyúl, és mit dob a dob?

Ez a 90 perces foglalkozás a Nyelvi tudatosság, Anyanyelvi ismeretek, Írás és helyesírás kerettantervi témakörökhöz kapcsolódik Berg Judit Két kis dinó a középkorban című könyve alapján. A cél a mese segítségével az anyanyelvi kompetenciák fejlesztése. A keretjáték alapja, hogy egy időutazás során a gyerekek Mátyás király udvarába kerülnek, és egy gyanús, félreérthető üzenet megfejtésében kell segédkezniük.

1-2-3. osztály: ExPedíció Nyírfaligetbe

Kiss Judit Ágnes és Siposs Fanni Tujaszörny és Nyírfakobold című meséje egy olyan emberi alaphelyzetet dolgoz fel, amellyel legkésőbb 7 éves korában, az iskolába kerüléskor minden gyerek találkozik: hogyan tudom magam elhelyezni egy új közösségben? Mit gondolnak rólam? Értékes tagja vagyok-e a közösségnek? Mi van, ha ügyetlenebb, lassabb vagy egyszerűen csak más vagyok, mint a többiek? Mit kezdjünk a másságainkkal?
A foglalkozás egy játékos kerettörténetbe ágyazódik, amely során a gyerekek külső megfigyelőként érkeznek Nyírfaligetbe, ahol éppen felborultak a mindennapok.

4. osztály: Versnyomozás, avagy hová tűnt Fűzfa Artúr?

Ez a 90 perces foglalkozás a kerettantervi Olvasás és szövegértés témán belül a Versek altémaköréhez tartozó kulcskompetenciákat fejleszti, azaz a kommunikációs, a személyes és társas kapcsolati kompetenciákat, valamint a kreativitásnak és az önkifejezés fejlődésének ad teret.

Adventi foglalkozás

Ez egy izgalmas versírós foglalkozás Szabó T. Anna Adventi kalendáriuma nyomán, ahol mindenfélét játszunk a költői szövegekkel. Játékokon keresztül fejtegetjük a versek titkait, hogy a foglalkozás végére megszülethessen az osztály rendhagyó téli verskompozíciója.

4-5. osztály: Mikor is volt, hol is volt?…

A történelem nem mese. De lehet mesélni róla. És néha nagyon vékony a határ a valóban megtörtént esemény és a kitalált történet között.
Hogyan tudunk különbséget tenni? Mennyire számít, hogy ki és milyen nézőpontból meséli el a történetet?

7-8. osztály: Kicsibácsi, Kicsinéni, Helyesírás (no meg persze Imikém) avagy A szavakkal teremtés ereje

Dániel András egyszerre játékos és filozofikus kisprózái sokszor olyan humoros nyelvi játékokra épülnek, amelyek gyakorlatilag felölelik az egybeírás-különírás szabályainak palettáját. Mintaként követve a szerző gazdag nyelvi világát a diákok világteremtő szóalkotások segítségével fedezhetik fel és jegyezhetik meg az elsőre nem biztos, hogy érthető szabályokat. Amelyekről még az is kiderülhet, hogy nem is (nemis?!) annyira veszedelmesek...