Pagony expedíció 5-6. osztály: Patakontúl és innen – Petőfi Sándor: János vitéz – Szabó Borbála: A János vitéz-kód
program részletei
A 90 perces foglalkozás már igényli Petőfi Sándor művének vagy legalábbis a történetnek az ismeretét, azonban drámajátékos eszközökkel olyan új szempontokat adhat a szöveg feldolgozásához, amelyben a gyerekek aktív résztvevőként a János vitéz világából kiindulva egy új világot teremtenek, szereplőket, karaktereket formáznak meg, és feltárják, hogy milyen konfliktusok vannak a Vágtató Patak által elválasztott két világ között.
Miért félünk a boszorkányoktól és a Patakontúl világától?
Hogy lehet ezt a világot feltérképezni és megérteni? Hogyan léphetünk túl félelmeinken, hiedelmeinken? És nem utolsósorban: hogyan változtathatja meg Petőfi Sándor művének világát, ha véletlenül belekerül egy szemüveg?
Mindez nagyon rejtélyesnek hangzik? Reméljük, igen. De akik részt vesznek a foglalkozásban, azok számára világossá válnak az összefüggések.
A foglalkozás kerettantervi kötődése egyértelmű, hiszen 5. osztályban Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye 14 órában tanítandó, önálló témakörként jelenik meg. Ám amíg a kerettantervi leírásban a poétikai jellemzőkre és fogalmakra nagy hangsúly kerül (verses epika, elbeszélő költemény; ütemhangsúlyos verselés, verssor; felező tizenkettes, páros rím; hasonlat, metafora, megszemélyesítés; párhuzam, ellentét), addig ebben az elsősorban drámajáték alapú foglalkozásban a történet mélyebb rétegeinek, etikai kérdéseinek megértésére fókuszálunk. Ezért lehet élményszerű 6. osztályosok számára is.