A család a világon a legfontosabb

Interjúnk Petra Nagyova Dzerengova-val, a Klára és a mumusok írójával

Klára és a mumusok szlovák meseregény - mégis, ha olvassuk, otthon érezzük magunkat benne. Akár nálunk is játszódhatna, egy mai magyar családban, egy itthoni vidéken. Ilyenek a sietős apukák és a gondoskodó nagypapák, a felhőtlen vidéki nyarak és a szorongató félelmek - a sötéttől, az iskolától, a kistestvértől, azaz az ismeretlentől. A kötet szerzőjével, a Szlovákiában igen sikeres, négygyerekes Petra Nagyova Dzengerovával beszélgettünk e-mailben.

A nagypapa a legfontosabb felnőtt ebben a könyvben. Miért olyan fontos a nagypapa-unoka kapcsolat? Neked is ilyen fontos volt?

Úgy gondolom, hogy a nagyszülő – unoka viszony nagyon fontos. Kiegészítik a szülőket azon a téren, ahol ők a mindennapi rohanás miatt nem érnek rá.  A szülőnek nevelni kell, ami természetesen nem mindig kellemes, sőt ellenkezőleg. Szigorúnak lenni, meghatározni a szabályokat és ellenőrizni azok betartását egyáltalán nem egyszerű. A nagyszülő viszont foglalkozhat csak a nevelés kellemes részével - örülhet az unokáknak és melléjük áll, mikor azok  tinikorban konfliktusba kerülnek a szülőkkel. Jó dolog, ha a gyerek ilyenkor a nagyszülőnél talál menedéket, és nem valami kétes társaságban. Ez Kláránál is így van – a nagypapa megérti Klára félelmeit. A könyvbe az én vágyamat vetítettem bele – az én nagyszüleim mindkét oldalról korán haltak meg, és ezért én ilyet nem éltem át, de mindig irigyeltem azokat a gyerekeket, akiknek voltak nagyszülei.

Négy gyereked van. Ők is féltek a sötétben?

A három idősebb nem félt, legalábbis sosem mondták ki, de mégsem akartak egyedül aludni. Kiskorukban esténként altattam őket, és majdnem nyolcéves korukig rendszeresen bejártak hozzánk az ágyba. Volt saját gyerekszobájuk, de a mi hálószobánkat kiegészítettük két széthúzható ággyal, hogy éjjel foghassuk a kezüket. De ők voltak olyan huncutok és megtanulták, hogy ha elég halkan jönnek be a szobába, mi nem ébredünk fel, és akkor ők bebújhatnak egyenesen közénk az ágyba. Néha reggel arra ébredtünk, hogy össze vagyunk nyomva, mint egy hamburger.    

A legkisebb, Klára fél a sötétben, még velünk alszik egy szobában J. Megértéssel állok a dologhoz – én magam is féltem gyerekkoromban a sötétben, és bekéredzkedtem a szüleimhez az ágyukba. Aztán úgy 11 éves koromban az anyukám megtiltotta, hogy átjárjak hozzájuk, merthogy nem tudja magát kialudni a másnapi munkához. Ezután, ha éjjel féltem, a kishúgomhoz bújtam be az ágyba. Még most is emlékszem az akkori félelemérzetre...

petrand_gyerekekkel.jpg

Mikor döntöttél úgy, hogy gyerekeknek fogsz írni?

Amióta csak írok, szerettem volna gyerekeknek írni, mégha felnőttkönyvekkel kezdtem is. De eleinte tartottam attól, hogy esetleg nem leszek képes rá. Ugyanis a gyerekirodalmat nagyon fontosnak tartom, mert a gyereket egy egész életre meghatározza, hogy mit olvas. Meg vagyok győződve róla, hogy azokból a gyerekekből, akik olvasnak, jobb felnőttek lesznek, mert a történetek segítenek abban, hogy bele tudják képzelni magukat a másik ember bőrébe, és ezáltal jobban megértik őket. 

Amikor írsz, gondolsz arra, hogy mi tetszene vagy nem tetszene egy gyereknek? Teszteled a gyerekeiden az eredményt?

Nem, nem gondolok rá az írás közben egyáltalán, a felnőttkönyvek írásakor sem. Egyszerűen látom a fejemben a történetet, és az pereg magától. A végén a történetet letesztelem a szeretteimen – a gyerekkönyveket a gyerekeimen persze. És meg kell hagynom, elég szigorú bírák. Ezért is nagy öröm számomra, ha pozitív a visszajelzés tőlük. 

Klárának sok minden a nyakába szakad. A mamája külföldön dolgozik, a papa felesége gyereket vár, és még a sötétben is fél. Mégis nagyon szépen elsimulnak ezek a félelmek. Miért döntött úgy, hogy egy ennyire “problémás” gyereket mutat meg? Vagy a szlovák gyerekirodalomban ez megszokott?

Nálunk, Szlovákiában ez éppoly szokatlan, mint nálatok. Kaptam is ezzel kapcsolatban sok kritikát, illetve jó tanácsot a kéziratot olvasó, gyerekirodalommal foglalkozó szakemberektől: hogy nem éppen szerencsés  a gyerekeknek ilyen kegyetlen világot mutatni. A gyerekeknek mesékre, ideális történetre és ragyogó befejezésre van szükségük. De szerintem ez a történet csak a mai világ realitását tükrözi: a házasságok több mint fele szétesik, és a gyerekeknek ezzel meg kell birkózniuk. Ők ezzel képesek is megbirkózni – ha mi, szülők, segítünk nekik benne. Ha megmutatjuk nekik, hogy bár a párunkkal már nem tudunk együtt élni, de ennek semmi köze hozzájuk – a gyerekeinkhez. Ezért a könyvbe belefoglaltam egy üzenetet is a felnőtteknek, hogy a problémáikat ne a gyerekeken keresztül oldják meg, azok nem tehetnek róla, hogyha nem sikerült a kapcsolatuk.

Nálunk, Szlovákiában a gyerekkönyveimet elfogadták ilyennek: már több iskolában kötelező olvasmánnyá tették, de ennek ellenére a diákok szívesen olvassák, ami nekem nagy örömet okoz. Gyakran járok író-olvasó találkozókra, és örömmel tapasztalom, hogy a legtöbb gyerek pontosan tudja a választ, mikor megkérdezem, mi teszi őket boldoggá – a leggyakoribb válasz: a családjukkal lenni. És ez a  könyvem üzenete is - a család a világon a legfontosabb.

Te vagy Klára? Vagy a regény minden szereplőjében van egy csipetnyi belőled?

Nos, én főleg és leginkább Klára vagyok, ami az eddig elmondottakból talán már kiderült. Nekem is gazdag képzeletem volt, hittem a csodákban, és a mai napig a kedvenc gyerekkönyvem a Harisnyás Pippi. Kicsit nagypapa is vagyok, legalábbis igyekszem az ő játékosságát és képzelőerejét alkalmazni a gyermekeimmel való kapcsolatban. De egy kicsit mindenki vagyok – siető szülő, aki mindent el akar végezni, nagyszülő, aki csak egy kis szórakozásra vágyik az unokákkal, és kicsit Klára is – a mai napig, mert ha a férjem elutazik szolgálati útra, mind a négy gyerekem velem alszik az ágyban, hogy ne féljek:-). Még ha gyakran össze is vesznek azon, hogy ki fog mellettem aludni.

 

 

Kapcsolódó termékek