Korosztályos játékok

A gyerek nem felnőtt!

Töltsétek jó hangulatban a hideg, szürke napokat! Amikor semmi kedved kitenni a lábad otthonról, mert fúj a jeges szél vagy esik a havas eső, vegyél le egy társast a polcról, és meglátod, csak úgy repül majd az idő! Rengeteg olyan játék van, amit közösen tud játszani a család. Ebben a cikkben a Pagony Játékház munkatársai segítenek, hogyan válassz olyan játékot, ami biztosan megfelel a gyerek életkorának, és hogy hogyan vezesd be az egészen aprókat is a társasok nagyszerű világába! Olvass tovább!

Ősszel, télen több időt töltünk a lakásban, hamarabb sötétedik - de ezt mind tudod. Azt is, hogy az otthon, együtt töltött idő minősége nagyon is számít egy család életében. Segítünk, hogy ez az idő méginkább izgalmas és sokszínű legyen! Hiszünk a közös fejlődésben és abban, hogy a játék minden korosztálynak sokat tud adni.


Korosztály

adj_egy_pacsit_boribon_3d.jpgNagyon fontos a társasjátékokban az életkornak, élethelyzetnek, tapasztalatnak, tudásnak megfelelő játék kiválasztása. Minden dobozon láthatod, hogy 3+, esetleg +2 - ez kiadónként változik. Ez azt jelenti, hogy hány éves kortól AJÁNLJÁK. És ez egy nagyon fontos dolog. Nyugodtan bízz az alkotókban! Ők sokat tesztelték a játékot, és mindent figyelembe vettek ennek a számnak a kitalálásakor. Ez a minimum életkor.

A társasjátékoknál a 10 éves kor már gyakorlatilag felnőtt kor: a gyilkolászós, felnőtt témákat érintő és extrém összetett játékokat leszámítva, ha a dobozon 10+ feliratot látsz, az 104 éves korig jó lehet.

Gyerekkel játszani - szenvedés vagy élvezet?

evjateka_kuflik.jpgFelmerülhet benned a kérdés, hogy mit élvezz egy gyerekjátékban?

Először is magát a gyereket. Figyeld, ahogy felismeri a helyzetet, ahogy reagál, döntést hoz, kacag, bosszankodik, veszít, győz, tanul, fejlődik. Azt, ahogy együtt játszik a többiekkel: tesókkal, nagyival, kortársakkal… Hatalmas élmény ezt látni és vezetgetni őket, egyre jobban és jobban megismerni a csemetét.

Aztán ott van a játékélmény. Engedd meg magadnak, hogy a kíváncsi és lelkes gyermeki éned előjöjjön! Tudjuk, hogy ott van, ne is tagadd! Higgy magadban, a gyerek is imádni fogja a közös játékokat, ha felszabadult vagy vele.

Bevezetés a társasok világába

A HABA 2, a Djeco 2.5 éves korban kezdi el bevezetni a picik életébe a társasjátékot. Nagyon fontos, hogy minden gyerek más. Minden gyerek máskor érik meg a szabálykövetésre. Minden gyerek jó, egyik sem romlott el, ha még nem tud leülni és koncentrált figyelmet szentelni a táblának és a bábuknak. Bele fog nőni - ez biztos, csak adj időt neki!

A kiadók le is írják azt az aranyszabályt, hogy mindig szabad játékkal kezd az ismerkedést. Ez azt jelenti, hogy együtt megnézegetjük az alkatrészeket, kitaláljuk, mi mindent lehet velük csinálni - még nincsenek szabályok. Aztán szépen, lassan el lehet indulni az úton, a gyermek igényeinek és képességeinek, személyiségének leginkább megfelelő módon. Ezt pedig te: a szülő, nagynéni, pedagógus, nagytesó látja, hogyan lesz a legjobb.

Nem sietünk sehova

30971.jpgNehéz kivárni, hogy számunkra is izgalmat és kihívást rejtő játékokkal játsszon a gyermek, de ne siettesd! Manapság több inger éri a piciket, mint minket, szülőket valaha ért - ezért könnyen hisszük, hogy előrébb hozhatjuk a korosztályt. Sokat halljuk, olvassuk, hogy 5 évesen a 10+-os társasban megverik a szülőt; aztán kiderül, hogy szabálymódosítással... A szabályokat sokáig csiszolják, hogy (legtöbbször) tökéletesek legyenek, és ha módosítunk rajta, sok minden borul. Igen, a 2 évesek is eljátszanak a háborús játék figuráival, de mégsem mondhatjuk, hogy magával a társasjátékkal játszanak, ugye? Ugyanez a helyzet egy felnőtt játék “lebutításával” is.

Annyi kornak megfelelő, szuper játék van, hogy nem érdemes sufnitunningolni! Tanuljunk meg előnyt adni a gyermeknek - ehhez csodálatos szakirodalom Jesztl József és Lencse MátéJól játszani című játékos könyve.

Asszociációs játékok

17811.jpgA Dixit kártyákat valószínűleg már ismered. Ha még nem, akkor gyorsan bemutatjuk neked:

Gyönyörűen illusztrált kártyalapok, amik előkerülnek társasjátékként, beszélgetésindítóként, pszichológusok rendelőjében és sok más, kreatív módon. Alapvetően a játékban egy szóval, mondattal adunk utalást egy képre úgy, hogy ne legyen túl egyértelmű, de túl elvont sem. Meg kell találnunk az arany középutat. És pont emiatt van a dobozon 8+, hiszen egy ovis vagy sulikezdő gyerektől még nem várhatunk ilyen összetett gondolkodást. Használhatjuk arra, hogy megkérdezzük, milyen napjuk volt, vagy mutassák be a kártyákkal a hétvégéjüket. De a szabályok szerint még nem fog menni a játék, és nem is kell mennie.

imagine-family-1.jpgAz activity-utánérzéses asszociációs társasoknál, mint amilyen a Concept és az Imagine, készült junior/family változat. A 10+, vagyis felnőtt játékban olyan feladványok vannak, aminek a megoldásához még nincs meg az ismeretanyag, az élettapasztalat a gyermekben. Így van ez a népszerű beszélgetésindító játékban, az Igen?-ben is, ahol az alkotó, Győri Zoltán nyakkendővel jelezte a 14 éven felülieknek szóló kérdéseket - és nem azért, mert bármilyen szexuális tartalma lenne. Remek példa a Körvonal, ahol külön kártyapaklit kaptak a gyerekeknek szóló kérdések, még azt is megjelölték, melyik kérdéseknél figyelj különösen a válaszra.

Módosítani - módjával

zombie-kidz-evolucio-v2.jpgVannak esetek, amikor mi is módosítunk a korhatáron: pl amikor egy teljesen nyelvfüggetlen, kooperatív játékot nagyobb tesóval, szülőkkel játszana egy 5 éves, de a dobozon 7+ van. Ilyenkor - ismerve a játékot mi is azt mondjuk, sima ügy! Ilyen ritka példa a Zombie kidz és a Dínó mentőakció.

Ebben a kérdésben a gyerek(ek) gyakorlata, társasos ismereti és viselkedése a meghatározó, nem alkalmazzuk általános szabályként. Ezért fontos az a szemlélet, amit mi a Pagonynál igyekszünk mindig betartani: megismerni, kiismerni azt, akinek ajánlunk.

Kooperatívan

Nem győzzük hangsúlyozni a kooperatív társasjátékok előnyeit: együtt nyerünk, együtt veszítünk. Közösen dolgozzuk fel a játékban átélt élményeket. Az egyik HABA szabályban van egy csodálatos megfogalmazás: “A győztes és a vesztes ... mind a játék része! Aki nyer, olyan boldog, mint egy pacsirta. Aki veszít, szomorú, csalódott és néha még dühös is. Mutasson érdeklődést a gyermeke érzelmeire, legyen boldog miatta vagy vigasztalja. Az éppen vesztes gyermekeket mindig meg kell nyugtatni. Mondja el nekik, hogy lesz még esélyük a következő játékban is. Ezáltal érzelmileg erősebbé válnak, és jobban felkészülnek az élet rossz és jó élményeire.“

A Pagony Játékház munkatársainak cikkét olvastad.