10 ok, amiért szívesebben készülök az érettségire Az irodalom visszavágból, mint a tankönyvekből

Kamaszkritika

cimkék: #A hónap könyve

A tanárok fontos mérföldkövek a fiatalok életében. Nekem is volt már egy mérföldkő-tanár az életemben, és úgy érzem, Az irodalom visszavág olvasása közben kaptam egy adagot a csodás Szecska mesterekből. Ilyen rendkívüli lángelméknek állít emléket, de akiket ez kevésbé foglalkoztat, azoknak összegyűjtöttem 10 pontban, hogy miért kéne ilyen könyvekből tanulnunk az iskolában.

Így lesz gyerekjáték az érettségi!

1.
Az irodalom visszavág felvázol nekünk egy határok és beskatulyázás nélküli tanítást, ahol a tanár tulajdonképpen nem ismer minket, de mégis annyi kulturális és erkölcsi bölcsességet ad át, amit manapság az iskolákban nem kaphatunk meg. Ha szemtől szemben torkol le a tanár, én is csak a szememet forgatom, de így látatlanban, vissza-visszaolvasgatva, elgondolkodunk a mondatok lényegén.

Olvass bele itt az első részbe!

2. Ha rád bízzák, hogy olvass el egy feladatot, hiába kéne, ha nem érdekel, akkor sem teszed. A különbség, hogy a suliban megszívod, itt pedig haladhatsz lassan. Akár utána olvashatsz bizonyos részleteknek, abba is hagyhatod, ha nem megy. Nem áll egy tanár melletted, hogy neked márpedig ezt időre ki kell olvasnod, meg kell tanulnod a 374. oldalon lévő verset.
Az benne a jó,hogy rengeteget kapsz, ha azért olvasod, mert érdekel.

Szerezd meg kedvezményesen az első részt innen!

3. Mivel ez nem egy igazi tanóra, korlátlanul ehetsz, intézheted a folyó ügyeid, akár még hangosan szidhatod is a „tanárt”, ezzel nem zavarod az óra menetét. Mennyivel könnyebb lenne, ha Az irodalom visszavággal és a testvérkéivel, A matek- és töri visszavággal még iskolába sem kellene bejárni! Akkor ehhez kéne nekünk egy Nényei Pötyi néni, aki a történelem csodálatos idősíkján vitorlázik velünk, és egy szemüveges Nényei Péter tanító úr, aki imádja a matematikai vicceket, a zoknikat, és a πtét.

Olvass bele a második részbe itt!

4. „Szerintem csak a művek fontosak, és az életrajz is csak a művek miatt, a művek fényében lehet fontos. Hiába az életrajz, ha egy mű olvasásához a valaha élt szerző életrajza semmit sem ad hozzá.”
Ugye milyen egyszerűen fogalmazza ezt meg a szerző? Milyen áttekinthető? Sokszor elhangzik a kérdés: „Miért kell ezt megtanulnom? Hol fogom ezt használni az életben?” Nényei Pál szerint sehol, mert csak az érdekes és használható lényeg kell nekünk.
Egy osztálytársam megkérdezte a magyar tanárt, hogy miért kell neki valaki életrajzát tanulnia, mikor az a valaki sem kíváncsi az övére… Szerintem a tanár úr válasza erre az lenne, hogy : ”Kisfiam, nyugodtan simogasd tovább a telefonod!”

5. Azért is kéne ebből a könyvből tanulnunk, mert nem a leérettségizést veszi elsődleges célnak, hanem művelni kívánja az olvasó diákot. Nem kell lóhalálában végig futni a tananyagon. (Igazából szerintem emelni kéne a magyarórák számát.)

Szerezd meg a második részt kedvezményesen innen!

6. „Szerintem pedig a Biblia van annyira izgalmas, hogy akkor is kezünkbe vehetjük, ha nem hiszünk Istenben.{…} Aki nem fél Zeusztól, Pókembertől vagy Ned Starktól, annak nem kell félnie az Úristentől sem.”
Inkább mindenféle műről beszéljünk irodalom órán, hogy magunk dönthessük el, mit szeretnénk olvasni. Nem ciki ponyvát olvasni vagy a Bibliát. Nem gáz, ha keressük az irányt. Ennek a könyvnek az elolvasása garantáltan utat mutat.

Így érettségizz le magyarból!
4 +1 tuti tipp a sikeres érettségihez

7. Annyi szórakoztató kiegészítés van Az irodalom visszavágban! Van egyetlen olyan tankönyv is, amelyikben a szerző véleményt fejt ki vicces példákkal? Legyen szó képregényről, képzelt párbeszédekről, kitalált szereplőkről... ez ebben mind benne van. Kicsit olyan, mint egy Biblia. A tanár úr vállán pufi kis angyalok ülnek és sugdossák a fülébe, hogyan kell tökéletes tankönyvet írni.

8. A könyv minden része rendkívül átgondolt, és jól megválogatott. Egy pillanatig sem fáraszt üres leírásokkal, vagy értelmetlen ábrákkal. Ez egyben a lusták könyve is!

9. Sokunk réme az E L E M Z É S. Folyton azt hozzuk fel, hogy miért kéne tudnunk, mit gondolt a költő, mikor biztosan nem tudjuk, hogy mi járt az eszében, mikor az elemezendő verset írta. Nem kell erre sem véres komolysággal gondolni. Elég, ha csak átülteted ezt a cselekvést a mindennapokba. Mikor beszélgetünk vagy fejtegetjük, hogy a másik hogyan érthetett valamit, akkor is elemzünk. Ilyen egyszerű párhuzamok csak egy jó tanár segítségével húzhatóak.

10. Végül, de nem utolsó sorban Az irodalom visszavág segít tisztázni bennünk, hogy melyik csoportba tartozunk: a Rossztanulók, a Jótanulók, vagy esetleg az arany középúton járók csoportjába, az irodalom szenvedélyes szerelmesei közé.

Kalcsó Krisztina írsa


Szerezd meg kedvezményesen Az irodalom visszavág első kötetét innen! Innen pedig a másodikat!

Ha tetszett a cikk, akkor olvasd el ezeket is:
„Jézus? Az a vízen járó fószer?” - Kamaszkritika Az irodalom visszavág 2.-ről
Nényei Pál újra visszavág! - Alternatív irodalomóra nem csak kamaszoknak
Pokolbéli séták, monológok - Kritika Az Irodalom visszavág 2.-ről

Kapcsolódó könyvek

Kapcsolódó cikkek