Betekintés Budapest alternatív iskoláiba

A Pagonyban járt hat iskola

Február 11-én a Pagonyban volt egy rendezvény, aminek a keretében az érdeklődő szülők találkozhattak hat budapesti iskola képviselőivel. Nagy hiányt pótolt a délután, mert az érdeklődök egy helyen több egyre népszerűbb alapítványi iskolával is megismerkedhettek, személyes benyomást kaptak és korlátlanul kérdezhettek.

Ebben a cikkben most bemutatjuk neked a hat iskolát, akik a vendégeink voltak.

Csillagberek Waldorf, amit Mészáros Anikó és Dudás Eszter képviseltekA Waldorf módszertana talán a leginkább ismert a szülők között. Vekerdy Tamás, Magyarország egyik legnevesebb gyerekpszichológusa sem véletlenül áll ki mindig amellett a szemlélet mellett, ahogy egy waldorfos pedagógus gondolkozik a gyerekekről. (Ittszuper előadásokat tudsz meghallgatni Vekerdytől a Waldorf pedagógiáról.) Tehát az biztos, hogy maga a módszertan és szemlélet tudományosan is megalapozott.

De mit jelent ez a módszertan?

Itt a Nemzeti Alap Tanterv(NAT) a kiindulópont, de a Waldorfnak saját tanterve van. A legfontosabban azt hangsúlyozzák, hogy minden tanulási, tanítási folyamat feltétele egy elfogadó, szeretetteljes közeg, amit ők a szülők folyamatos jelenlétével és együttműködésével meg is teremtenek. A tanagyag, a módszerek mindig a tanulók életkori sajátosságainak figyelembevételével alakul. Az előadáson többször hangsúlyozták, hogy egy kicsi elsős fizikailag nem tud még úgy ceruzát fogni, ahogy azt a közoktatásban elvárják tőlük. Amíg a kéztőcsontok kifejlődnek, a Waldorfosok nem aggódnak és rohannak, hanem olyan motorikus, játékos folyamatokkal kondicionálják a gyerekeket, amikben sikerélményük is lesz a gyakorlás mellett. Így az első három évben a nagymozgások- és a finommotorika fejlesztése van előtérben. Nem tankönyvekből tanulnak a megszokott tantárgyakra tagolva az ismereteket, hanem időben kötetlenül (csengő és feszes menetrend nélkül), komplexebben kapják az új tudásanyagot. A tananyagot epocha rendszerben adják át, az egyes logikailag összetartozó témák egy-egy epochán belül, tömbösítve kerülnek tárgyalásra, így nincs különszedve egy jelenség biológiai, fizikai és kémiai tárgyakra (amit az közoktatás vajmi kevés sikerrel tud összekapcsolni), hanem a különböző megközelítési lehetőségeket komplexen kapják a gyerekek, és az alap kiindulópont mindig maga a jelenség, soha nem a "tantárgy". A különböző témákból a gyerekek maguk készítenek egy "tankönyvet", amit ők maguk illusztrálnak és írnak kézzel. Egy epocha nagyjából egy hónapig szokott tartani, és az oktatók szerint a módszer maximálisan felkészít az érettségire és a továbbtanulásra, bár egy évvel tovább tart a ráhangolódás a vizsgára, mint a közoktatásban.

A másik fontos meghatározója az iskolának a művészeti oktatás. A tanulók az idejük egyharmadát az iskolában valamilyen művészeti ág művelésével töltik, alsóban ez általánosan festés, zene és kézimunka szokott lenni, de az sem idegen a waldorf iskoláktól, hogy a gyerekek színpadra dolgoznak egy egész estés darabot. Van két speciális tantárgyuk: az erdőjárás és az euritmia. Ezek közül az utóbbi szorul magyarázatra, ami "az iskola alapítójától" ered, 

Egyedülálló továbbá abban a Waldorf, ahogy itt egy tanár visz végig nyolc éven keresztül egy osztályt úgy, hogy mindent ő oktat, tehát a kémiai, történelmi és minden mást, amit a NAT előír egy személy ad át. Az országban gombamód szaporodtak a Waldorf iskolák, de a tanárképzés évekre leállt finanszírozási okokból kifolyólag, ezért kevés a tanító. Gyakran párhuzamosan folyik a két dolog: már tanítanak és visznek egy osztályt, miközben még képzésre járnak a waldorfos tanárok. Idegen nyelvet németet és angolt oktatnak az iskolában.

A waldorf saját tanterve az interneten bárki számára elérhető. További információkat még itttalálsz a Waldorf világáról. 

Hogyan lehet bekerülni?Az intézmény alapvetően nem gyerekeket, hanem családokat szűr, mert folyamatosan számítani is fognak a szülők aktív jelenlétére. Fontos számukra, hogy az iskola alapjaként lefektetett antropozófia szervesen épüljön bele a családok mindennapjaiba, hogy ne csak az iskolában találkozzanak a gyerekek Rudolf Steiner által lefektetett filozófiai szemlélettel. A lényege, hogy a tudományos megismerésen túl, azon amit reális létezőként ismerünk, sok egyéb folyamat is valós, amit Steiner hívei érvékszervileg érzékelnek, sőt, tudományosan is igyekeznek leírni. Az antropozófusok nem filozófiának, hanem szellemtudománynak aposztrofálják magukat. Ha valaki Waldorfba szeretné küldeni a gyerekét, nem árt megismerkednie ezzel a gondolatvilággal, mert a szemlélet feltétlen elfogadását a legtöbb Waldorf iskolában elvárja az intézmény a szülőktől. A Csillagbereki Waldorf ilyen szempontból "szigorúnak" számít. A program során hangsúlyozták az antropozófia fontosságát, de ennek nem metodikai, sokkal inkább didaktikai jelentősége van. SNI-s gyerekeket viszont még nem tud fogadni a Csillagberek Waldorf. 

Mennyibe kerül?

A támogatás nem annyira fix, mint a többi alternatív iskolában, havi 30-40.000 Ft a támogatás, és terveznek támogatott helyeket is, de jelenleg erre még nincs lehetőségük.

Tág Világ Iskola

A Tág Világ egy friss kezdeményezés, idén indultak a 3. kerületben szülők és gyerekek közös összefogásával, a programjuk már 10 éves, amiben az legfontosabb, hogy élmény alapú nevelést szeretnének nyújtani a gyerekeknek és szeretnének kicsi, családi iskola maradni. Egyelőre négy évfolyamon négy osztállyal működik az iskola.

Módszertanában nagyon hasonlít a Waldorfra, itt is témák szerint tanítanak. Ők is a NAT szerint haladnak, de a megvalósulás ezúttal is teljesen más, mint az állami oktatásban. Itt is fontos szerepet kap a tankönyv helyett saját kezűleg létrehozott Témakönyv. A természetismeret és a nyelvtan itt sem összeférhetetlen, sőt azt is megkérdeztük, milyen témákra kell számítani az iskolában. Egy téma hosszabb ideig tart, mint a Waldorfban, elsőben a Titkos út, az Állatok és a Falu kerül terítékre, másodikban a Család, az Erdő és a Mese, harmadikban a Tűz, az Égbolt, a Honfoglalás és a Léghajóval a világ körül, negyedikben pedig felmerül a Helyem a világban és a Nagy Magyarország kérdésköre sok-sok külső helyszín meglátogatásával. Egy osztályba max. 24 főt vesznek fel és évfolyamonként egyelőre egy osztály indul. Itt is családokat választanak, nincs felvételi a gyerekeknek. Kompetencia alapú oktatás folyik és kompetencia alapú a felvételi a középiskolákba is, ezért ennek a nehézségétől cseppet sem tartanak. SNI-s tanulókat viszont ők sem tudnak fogadni.

Van viszont sok-sok izgalmas történetük az iskolai életről, mint amikor egy orvos nagypapa jött be az iskolába előadást tartani a gyerekeknek, akivel végül az egész osztály disznó szívet is boncolt. (Ez cseppet sem volt kötelező, ám a kezdeti ellenállás gyorsan átfordult az óriási lelkesedésbe a gyerekek részéről.) Sokat járnak a természetbe. Az oktatás 8:00-kor kezdődik mesével és beszélgetéssel, utána előveszik az adott témát, amit időben kötetlenül dolgoznak fel, szüneteket rugalmasan és helyzettől függően iktatnak be. Délután folytatják a tanulást és ilyenkor van alkalom a művészeti- és sport tevékenységet űzésére. Nincs házi feladat! A foglalkozás 16:00-ig tart, de van ügyelet 17:00-ig. Van differenciálás három szinten, de ezt a tanulók egyáltalán nem érzik, van közöttük átjárhatóság és nincs jó és rossz csoport. Van viszont közös elismerés, a cél az együtt élés hiteles megtapasztalása. Értékelés is szöveges alapon van (ezekben megint erősen a Waldorfra hasonlít), ez széles perspektívából próbálja leírni a gyereket, kitérnek például a közösségben elfoglalt helyére. de a gyerekek önmagukat is szokták értékelni. Elsőtől van angol tanítás, de itt más idegen nyelv egyelőre nincs, cserébe van természeti oktatás angolul, az órákat mindig anyanyelvi tanár viszi sok-sok játékkal és kreatív anyaggal. A sport tevékenységek biztosítása nem az iskola erőssége, de van dzsudó alapú testnevelés és úszás is.

Mennyibe kerül?

12 hónappal számolva 80000 Ft/ hó. Ezen felül plusz költség az étkeztetés és az Erdei iskola. Szeretnének ösztöndíjprogramot, de mivel épphogy megalapult az intézmény ez még egyelőre csak terv sok reménnyel, először ki kell alakítaniuk egy biztos támogatói kört.