Ez tényleg társas

Megjelent a Jól játszani!

Sokan kerestek nálunk olyan társasjátékokat, amiket különböző képességű gyerekek (pl. különböző korú testvérek) együtt tudnak játszani. A Jól játszani ilyen, és ennél jóval több: az okosan kiegyenlített esélyek csak még izgalmasabbá teszik ezt a hét játékot. Olvass tovább!

 

 



Vörös Judit illusztrációi

A társasjátékok nagy reneszánsza óta egyre gyakrabban látni olyat, hogy egy-egy játék dobozán feltüntetik a tervező nevét. Mert vannak játéktervező-sztárok. Öröm magyar neveket látni köztük, ráadásul nem is akármilyeneket: a legjobbak a hátrányos helyzetű gyerekekkel foglalkozó szervezetek önkéntesei közül kerülnek ki. Olyan szakemberek, akik abban különböznek a nemzetközi játék-szcéna celebjeitől, hogy tanodákban tervezik, tesztelik és alkalmazzák a játékaikat. Büszkék lehetünk rájuk, és emellett – egy kis önzéssel – annak is örülhetünk, hogy olyan játékokat kapunk tőlük, amiket hazavihetünk és a családban játszhatunk.

 

Most pedig, hogy a v is felkerült az akáció elé a táblára, nem csak haza szeretnénk játékot vinni, hanem a nyaralásra, hétvégékre is. A Jól játszani a tökéletes kompakt csomag ehhez: hét játék, ami alig foglal helyet a hátizsákban.

 

JÁTÉKÉLMÉNY ÉS ELŐNYADÁS

 

Jesztl József és Lencse Máté könyvalakú játékcsomagjának egyik legfontosabb eleme a bevezető. Ebből a rövid, jól befogadható, pontokba szedett leírásból megtanulhatjuk hogyan kell jól bevezetni, elmagyarázni egy játékot, mitől lesz igazán jó a játékélmény; és nem utolsósorban: nagyon okos és átgondolt – láthatóan rengeteg gyakorlat eredményeképpen kialakult – előnyadási módszereket ismerhetünk meg.

 

Az előnyadás azt jelenti, hogy a különböző képességű játékosok (pl. különböző korú gyerekek és felnőttek) világos és minden gyerek számára elfogadható keretek között kapnak előnyt a játék során. Kezdő előnyt, több erőforrást, eltérő célt, vagy változtatási lehetőséget. A legjobban érthető példa a Lépj mást! zseton. Ezt akkor érdemes alkalmazni, ha már mindenki jól megértette, mik az előnyös lépések, pozíciók a játékban. Én a játékok kipróbálása során úgy használtam három zsetont, hogy egyet a nagyobb, kettőt a kisebb gyereknek adtam. Mivel a gyerekek hamar felfogják, hogy ettől inkább még érdekesebbé, mint könnyebbé válik a játék, és a zsetonok kijátszása jól keretezett szabály, így igazságosnak látják. A játék során pedig gazdálkodni érdemes velük, felismerni a helyzetet, amikor érdemes kijátszani valaki ellen (legtöbbször ellenem). Amikor ezt megértik és elkezdik tudatosan használni, a játék új stratégiai szintre lép mindannyiunk számára. Számomra is, mert nem kell engednem, a magam kárára „csalnom“, hanem úgy feszülhetek neki az ellenfeleimnek, mint egy felnőttnek, élvezhetem a játékot és ezt a gyerekek is érzik.

Szerezd be itt a játékot!

 

 

 

NEM A SZERENCSE DÖNTI EL

 

Megfigyeltem, hogy egyre több vásárló kérdezi egy-egy társasjáték kapcsán, mennyit számít benne a szerencse; mondjunk egy százalékos arányt, mennyit szól bele a kocka, és mennyit a jó taktika. Hát örömmel jelentem: a Jól játszani minden játékában ez az arány messze a legjobb. A legtöbb játékban 0:100, a Katicatülekedésben a kezdőállást meghatározó keverés miatt nagyjából 0:90. Ésszel, taktikával lehet nyerni, és ezeket érdemes is kibeszélni menet közben vagy egy játszma után.

 

Mint az utószóból is kiderül, a játékok egy része más játékokon (is) alapul, –és megintcsak játéktervező-sztárok és fejlesztő-pedagógusok nevei hangzanak el – láthatóan nagyon tudatosan és rengeteg gyakorlattal, teszteléssel formálták át őket. Többségük izgalmas táblajáték, de külön említést érdemel egy nagyon érdekesen újragondolt formarakó, a pentonímó is, amihez szintén fejlesztettek táblajáték-változatot is.

 

OTTHONRA ÉS ISKOLÁBA

 

Hogy otthoni használatra miért jók ezek a játékok, az világos: izgalmasak, okosak, kicsik és nagyok, különböző képességű gyerekek is élvezettel tudnak együtt játszani.

 

Iskolába, táborba, tanodába pedig a módszertan, és annak legszimpatikusabb koncepció-eleme miatt ajánlom ezt a gyűjteményt. A megszokott pedagógiában, terápiában használatos játékoktól eltérően ugyanis itt nem a játékokban (átlátszóan és didaktikusan) elhelyezett érzékenyítő elemek tanítanak, – vagy ami ennél is fontosabb – alakítanak ki együttműködési, egymáshoz viszonyulási készségeket, hanem a játékok módja, menete. Aki megtanulja ezeket jól használni – és ez nem ördöngősség –, az olyan játszótársává válhat a gyerekeknek, aki egy izgalmas játszma közben könnyedén ad át fontos közösségi értékeket. A komolyabb érdeklődőknek nagyon ajánlom Jesztl József és Lencse Máté Társasjáték-pedagógia c. könyvét, ingyenesen elérhető a DIA, a MEK és a Taní-tani oldalain.

 

 

KÉT ÚJABB ÉRV A JÓL JÁTSZANI MELLETT

 

Amikor hazavittem egy tesztpéldányt, három nagy igent kapott. Először tőlem, mert, mint az eddig leírtakból is látszik, nagyon megfogott a profi tervezés. Fontos visszajelzés volt az is, hogy a gyerekeim, már csak az átlapozás és a játékszabályok olvasgatása után közölték, hogy ezt már nem vihetem vissza, fizessem ki, marad nálunk. A gyerekek gyakran választanak a külcsíny és a körítés alapján, és Vörös Jutka grafikái sokat nyomnak a latban, de a legnagyobb örömömre a játékmenet, a játékélmény volt az, ami a leginkább megfogta őket. Végezetül a feleségem gyakorlatiasan megnézte az árát és csak annyit mondott: ennyibe egy társasjáték kerül, ebben meg hét szuper játék van. Maradt, állandó helye van a nyári hátizsákomban.

Rendeld meg te is!

 

 

 

 

Kapcsolódó könyvek

Kapcsolódó cikkek