Hipp-hopp, hoppik!

Kuliisszatitkok a Hoppik című animációs film nyomán

Kíváncsi vagy, hogyan született, honnan jött a a Hoppik ötlete? Kik és hogyan rajzolták a figurákat?
Olvass interjút: kérdéseinkre most Horváth Károly, a könyv illusztrátora felelt.

- Igazán ismert nevek jegyzik a Hoppi mesekönyvet: Rófusz Ferenc és Gimesi Dóra mellett ott szerepel Horváth Károly neve is.  Hogyan mutathatjuk be Önt a pagony.hu olvasóinak?

- Nagy megiszteltetés volt számomra, hogy ebben a csapatban dolgozhattam és remélem még lesz folytatás is. Az ezredfordulót követően az én kezemből is kiesett a ceruza, a számítógépek térhódításával, szinte azonnal átnyergeltem a digitális animációra. Kerestem az utat a 3D és 2D animáció között és a 2D mellett döntöttem. Találtam egy igazán felhasználóbarát programot, amivel szinte minden elképzelés megvalósítható. Kis ügyességgel akár a 3D karaktereket, vagy a hagyományos animáció mozgásvilágát is életre tudjuk kelteni. Természetesen sok-sok program ismeretére van szükségem, hogy a munkám során a megbízók, vagy barátaim elképzelését meg tudjam valósítani.

- Ha jól tudom, akkor a könyvben nem az animációsfilmből kiemelt képek vannak, hanem külön készültek a szöveg mellé az illusztrációk. Mi volt itt a munkafolyamat?

hoppi2.jpg- Két út létezik: a gyakoribb, hogy mesekönyvből készül, film vagy sorozat. A másik lehetőség, hogy film adja az alapját a mesekönyvnek. Egyik sem egyszerű, hiszen az előző esetben, a szép illusztrált karaktereket kell megmozgatni, aminek óriási meghatározója a felhasznált programok típusa, ezért sok-sok kompromisszumot kell kötni, hogy az illusztrált karakterek megmozdulva is megőrizzék bájaikat.
Az utóbbi esetben ahogy a hoppik is készült, a képernyőn vagy vásznon örökmozgó karakterek egy-egy állóképben nem is mutatnak. Egyszerűek, nincsenek meg a kompozitált pózok. Ezért utómunkában egy kicsit hozzá kell adni ezekhez a karakterekhez, hogy a mesekönyv lapjain ugyanazzal a huncut mosollyal nézzenek vissza.

- Hogyan, milyen technikával születtek a könyv illusztrációi?

hoppi3.jpg- A film animációja Anime Studioval készült, ez egy 2D digitális animációs program. Ragaszkodtunk, a filmben látott jelenetekhez. A kiválasztott képkockákat, nagyobb felbontásban, pózban javítottuk. Photoshopban helyeztük el a háttereken a hoppi karaktereket, itt generáltuk az ön és vetett árnyékokat is. A fényeket, effecteket utólag adtuk hozzá.

- Mennyit változott az animáció az elmúlt években? Miben jobb/nem jobb?

- A számítógépek megjelenésével az animációs szakma területén is forradalom söpört végig. A hagyományos papír alapú animáció és az ehhez kapcsolódó technika szinte teljesen megszűnt. Megjelentek a felhasználóbarát és kevésbé felhasználóbarát programok, amelyek egyetlen számítógéppel helyettesítik a régi technikát. Nem tudok negatívumot említeni, hatékonyabb, gyorsabb és látványosabb lett. Egyetlen fát se kell kivágni azért, hogy egy reklámfilm, vagy rajzfilm elkészüljön mert monitoron már csodálatosan lehet rajzolni. A szakembereknek kell folyamatosan az ismereteiket naprakészen tartani, mert a programkínálat folyamatosan bővül és újul.

- Melyik a kedvenc figura?

A Hoppimesékben Morci volt a kedvencem. Mindig elégedetlen, mindig mást akaró, duzzogó hoppi fiú. Kihívás volt a vidám, mozgalmas jelenetekben, hogy ebben az ellentétes hangulatban ábrázoljuk. Gesztusaival, tekintetével folyamatosan kifejezte nemtetszését, de ez a morcos figura érző szívet rejt, amit a sorozat egyik kedvenc epizódjában mindenki megnézhet majd.