Tapéta helyett is könyvek
Gévai Csilla író-illusztrátor valóban a könyvek szerelmese, aki pontosan tudja és érzi, hogy mennyire fontos, hogy egy gyerekkönyv milyen legyen. Meghatározó kiskori élményei és saját két gyereke révén markáns véleménye van arról, hogyan és miből érdemes olvasniuk a gyerekeknek. A vele készült interjú végén ráadásul egy apró, de annál hatásosabb trükköt is elleshetsz az Amíg olvasunk szerzőjétől.
Olvasd el az interjúnkat!
- Ennyire inspiráló környezetben gondolom könnyen tanultál meg olvasni...
- Nem hiszem, hogy magamtól tanultam meg. Igazán nem emlékszem rá. Csodálatos gyerek voltam, de egyáltalán nem voltam csodagyerek. Nehezen ment az olvasás és az írás, a matek és a nyelvtan is. Az első pár évben nem találtam magam igazán a suliban. Mi négyen vagyunk testvérek, jókat játszottunk otthon együtt, anyukám pedig egy végtelenül kreatív hölgy, mindig izgalmas játékokat talált ki nekünk. A suli a családi életünkhöz képest szigorú és unalmas volt.
- Mi volt az első könyv, amit elolvastál?
- A gyerekeid kapcsán milyen változást látsz, ők szerinted könnyebben, nehezebben tanulnak meg olvasni? Miért könnyebb, vagy nehezebb nekik, miben más a helyzetük?
- A könyv, amiből az iskolából tanulunk, örökre beleég a tudatunkba. Én nagyon dühös vagyok, hogy mostanában több olyan olvasókönyv is forgalomba került, melyeknek borzalmas a vizuális világa és nem túl izgalmas a bennük található tudásanyag sem. Pedig olyan sok jó író és illusztrátor van ma Magyarországon! A gyerekeink érdekében sokkal jobban kéne ragaszkodnunk a minőséghez! Továbbá sokkal őszintébben kéne kommunikálnunk a gyerekekkel, akár az iskolai olvasókönyveken keresztül is. Szeretetetre és önzetlenségre nevelés, szerintem erre van most szükség, hogy túléljük saját magunkat. Igen, már megint a környezetvédelemről és a szeretetről beszélek. A mi gyerekeinknek sokkal nehezebb lesz felnőttnek lenni, mint nekünk! Erre fel kell készítenünk őket, rájuk nehezebb feladat vár, mint ránk, segítsük őket abban, hogy legalább a folyamatokat megérthessék. Az ok és okozati összefüggéseket.
- Mit javasolsz, egy kezdő szülő hogyan álljon hozzá az éppen most olvasni tanuló gyerekéhez, hogyan segíthetjük őket otthon?
- Mitől jó szerinted egy kezdőknek való könyv?
- Milyen könyvet NE adjunk egy kezdő olvasónak?
- Olyat, amit semmi kedve elolvasni vagy még inkább olyat, amiben neki túl sok a szöveg. Nehezen olvasó gyerekek szüleinek pedig ajánlok egy trükköt. Fogja szépen azt ez elolvasandó gyermekkönyvet, és kezdje el hangosan felolvasni saját magának, aztán, ha megjelenik a gyerek, azonnal hagyja abba. Nyugodtan el is dughatja látványosan a gyerek elől. Ha ezt párszor megcsinálja, garantáltan felkelti a gyermek kíváncsiságát a könyv és az olvasás iránt. Én már évek óta használom ezt a cselt, nekem bevált.