Hagyni kell, hogy a gyerekek élvezzék, amit olvasnak

Dr. Kovács Judittal beszélgettünk

szerzo.jpgDr. Kovács JuditMegjelent a Most angolul olvasok! első két része, ennek kapcsán Dr. Kovács Judit korai és kéttannyelvű nyelvoktatási szakértőt kérdeztük, aki részt vett a sorozat elkészítésében is. Hogyan érdemes nekikezdeni a sorozatnak és miért fontos egy olyan kétnyelvű könyv, ahol nem a tankönyvi angol a szöveg alapja? Olvasd el miniinterjúnkat!

Miben más a Most angolul olvasok! az átlagos angol nyelvű olvasmányoktól?

Ez egy kétnyelvű könyv, az átlagos angol nyelvű olvasmányok nem nyújtják azt a lehetőséget, hogy szótározás nélkül, vagy minimális szótárhasználattal élményszerű olvasásra legyen lehetősége a gyereknek.

Hogyan érdemes használni a könyvet? Egyedül, szülővel, szótárazva?

marci_az_allatkertben_borito_500px.jpgNagyon jó, ha szülő, idősebb testvér, vagy bárki együtt olvassa a gyerekkel, az elején legalábbis hasznos, ha van segítsége, illetve partnere az élmény megosztásában. Az a korosztály, amelynek a könyvek készültek, nem érzi motiváltnak magát, ha arra kérik, hogy szótározzon. Ha erre szüksége van, használja az internetes szótárt, amely egyszerűbb számára, mint a hagyományos nyomtatott szótárak.

Miért fontos, hogy ne "tankönyvi" nyelvtannal legyen megírva?

A korai nyelvoktatás lényeges eleme, hogy nem tanítunk közvetlenül nyelvtant. Fogalomalkotásra a gyerekek a pubertás előtt nem képesek, addig más módokon (érzékszervek útján, szituációkban, interakciókban, stb.) képesek csak bármit, így nyelvet is tanulni. A nyelvtani struktúrákat egyszerűen szókincsbeli egységeknek kell felfogni, és nem kell belemenni a magyarázatba, hogy mondjuk egy nursery rhyme-ban (gyermekeknek írott versikében) miért szerepel a Present Perfect, vagy hogy egyáltalán szerepel-e, csak hagyni kell, hogy a gyerek élvezze a verset:

'Pussy Cat, pussy cat, where have you been? I' ve been to London to visit the Queen.'

Milyen szempontok alapján lettek összeállítva a feladatok a könyv végén?

pali_elkesik_borito_500px.jpgA kéttannyelvű oktatás leglényegesebb eleme a feladat-alapúság. Ezért mellőztük a hagyományos nyelvkönyvek olyan feladatait, mint: válaszolj a kérdésekre, egészítsd ki a mondatot a helyes végződésekkel, támaszkodj a memóriádra, stb. A feladatmegoldáshoz szükséges gondolkodási készségek fejlesztése a legjobban bevált útja a tartalom-alapú nyelvoktatásnak (esetünkben a tartalom: az irodalom). A legalapvetőbb gondolkodási készségek: a párosítás, a sorba rendezés, az osztályozás, a találgatás, az összehasonlítás.

Lesznek-e még újabb részek?

Igen hasznos lenne, ha folytatódna ez a sorozat, hogy azok a kisiskolások, akik éppen most válnak olvasókká, ezt mindjárt két nyelven is megtehessék. Ha a kétnyelvű könyvek sorozattá bővülnek, ennek meglesz a lehetősége.

A korai nyelvelsajátítás csakis a gyerekek számára biztonságos, kellemes közegben, élményszerű módon lehet sikeres. Ezt biztosítja a mindkét nyelvű gyermekirodalommal való korai találkozás is.

Próbáljátok ki bármelyik kötetet!

Hamarosan hallgasd meg a könyveket angolul a Pagony Mesecsatornán a YouTube-on!

Kapcsolódó termékek