Kalandozás az asztalon

Ismerd meg a kedvenc táblás játékainkat!

Ha azt mondjuk, társasjáték, mi ugrik be először? Naná, hogy egy asztalon egy hatalmas, színes tábla, rajta bábuk, pénz, alkatrészek, kártyák. Tudtad, hogy a táblás játékoknak több típusa is létezik? Van, ami csak egy hátteret ad, van, amin körbe-körbe megyünk, van, amire munkásokat pakolunk le… És vannak a szabad mozgást használó táblák: amikor bármerre kalandozhatunk, mindenhol történik velünk valami izgalmas. Most ezeket a - szakszóval élve sandbox típusú - játékokat mutatjuk be neked. Jó felfedezést!

Mindenki szeret az állatkertben mászkálni. Rengeteg érdekes állat, ajándékbolt, csemegék, kihívások… Nincs ez másképp, ha Marcival indultok neki a kirándulásnak - a nappaliban.

kalandozoo_1000px.jpgMarosvári Tamás és a Pagony Játékkiadó legújabb, nagy dobozos társasjátéka, a KalandoZoo 2-5 fővel játszható, és már 5 éves kortól remek móka (külön játékmódot kapott az ovis korosztály). A dobozban található plusz moduloktól függően 20 és 50 perc közötti a játékidő. Kalandozós jellegéből, valamint a kártyahasználatból adódóan nincs két egyforma parti, mindig más és más lesz a játék, így hosszú távon is izgalmas tud maradni.

Mi történik az állatkertben?

A kifutók között bármerre mehettek a bábukkal, attól függően, mit szükséges megnéznetek a küldetésetek teljesítéséhez. Minden megnézett állat annyi pontot ér, amennyi sárga pötty található a lapkáján. Pontot lehet még gyűjteni látványosságok megtekintésekor, illetve bizonyos tárgyak megszerzésével.

A nézelődés, gyűjtögetés közben az idő folyamatosan fogy: a tábla alján elhelyezett idősávon tudjátok nyomon követni, mennyi idő telt el, illetve, hogy mennyi van hátra az állatkerti látogatásból.

Vannak állatok, amiket könnyű megfigyelni - csak úgy pöffeszkednek a kifutóban, integetnek, mórikálják magukat; de vannak félősebb fajták is: az őket kockadobással tudjátok “előcsalogatni” a rejtekükből. Sikeres megfigyelés esetén a játékos küldetéstáblája az állatka képével gazdagodik.

Tedd kosárba!

ejszaka_az_allatkertben_3d.jpgTudjátok, milyen az, ha nem nappal kirándultok, hanem éjszaka csöppentek bele az állatkertbe? Bojti Anna Éjszaka az állatkertben című könyvéből megtudhatjátok, mi az a rukhmadár, vagy a csahos fenevad, és ki is az igazgatója ennek a csodálatos helynek. Egy ilyen különleges könyvhöz játék is dukál: egy memóriára épülő kalandozás van a gyönyörű dobozban.

A nappal megszokott állatok most sehol sincsenek, helyettük mindenféle furcsa lénnyel találkoztok, akik közül az egyik a segítségeteket kéri: egy küldetést kell teljesítenetek, amihez egy térképet is átnyújt. Ezen az állatkert egy részlete található. Nem tűnik nagyon bonyolultnak, igaz?

Pedig egyáltalán nem olyan egyszerű a feladat: a tájékozódást megnehezíti az állandó hóvihar (meg időnként a többi játékos is). Nagyon kell figyelni, memorizálni az utunk állomásait, és figyelem: a játékostársaink hozzánk hasonlóan az állatkertben bolyonganak! A lényeg, hogy mi érjünk elsőként célba!

Rendeld meg!

tokmagok_kincsvadaszat_1000_px.jpgEgy másik táblás különlegesség a Tökmagok - kincsvadászat

A tökmagok bizony igazi kincsvadászok, Benő, Minka, Palkó és Rézi épp a korallzátonyon búvárkodnak, amikor a kalózok kincsesládája beborul a vízbe. Bújj a bőrükbe, és gyűjtsd te a legtöbb és legkülönlegesebb kincseket, de vigyázz a tenger hullámai nagyon gyorsan elsodorják a csillogó drágaköveket! Folyamatosan agyalni kell, merre sodródnak a kincsek, hol bukkannak majd fel, ráadásul az sem mindegy, melyeket tudjuk megszerezni. A dobókocka határozza meg, mennyit mozoghatunk a tengert szimbolizáló gyönyörű táblán. Az absztrakt, logikus gondolkodás mellett nagyon fontos szerepet kap a tájékozódás, előre gondolkodás és hogy tudjunk rendszerben látni. Egy igazi okosjátékról beszélünk, ahol végig nagyon jelen kell lennünk.

Próbáljátok ki!

A legnagyszerűbb táblás játékok közé tartoznak a Rókanyomon és a Kuflinyomozók is. Ez a két játék nagyon hasonlít egymásra, mégis jól megférnek egymás mellett.

27583.jpgMindkét játékban egy szépen és igényesen kidolgozott táblán kell barangolnunk és nyomokat gyűjtenünk, hogy megfejtsük az aktuális rejtélyt és megtaláljuk a tettest. Ki lopta el a Nagyi rétesét, vagy ki tüntette el Pofánka zsebkrétáit? Ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben kedvesen tanítunk alapmechanikákat a gyerekeknek. A Rókanyomonban nagyon izgalmas a dobásaink szerencsefaktora, a Kuflinyomozókban pedig a memóriánkra is szükség lesz.

Tedd kosárba a Kuflinyomozókat!

kepernyofoto-2021-07-27-150724.pngRitka, de nagyon izgalmas mechanikát, a dedukciós vonalat erősítik, melyeket bátran próbáljunk ki kisebb gyerekekkel is! A dedukció a megadott információkból kikövetkeztetett megoldást, logikai levezetést jelenti, ezzel fejlődik az információ feldolgozásának készsége, a logika, a bizonyítás, a következtetés. Olyan játékok ezek, amiket egészen pici kortól élvezhetünk, de felnőttként is izgalmasak maradnak. Kooperatív jellegük miatt végig tudjuk segíteni a csöppségeket, miközben bőven tudunk nekik teret biztosítani az önálló próbálkozáshoz is. Kizáró kereséssel kell megtalálnunk a potenciális tetteseket és végül egyre szűkítenünk a gyanúsítottak számát. Nincs sálja, esetleg lábatlan a tettes?

Ahogy Sherlock Holmestól már régóta tudjuk: „Ha kizártál minden lehetségest, akkor bármennyire valószínűtlen, ami maradt, az az igazság.”

Próbáljátok ki a Rókanyomont!

Kutyás családok, figyelem!

28975.jpgA Kutyavilág egy gyönyörűen illusztrált, nagy táblás családi társasjáték, melyben kézzel festett kutyusfigurákkal lehetünk. Belebújhatunk kedvenceink bőrébe és átélhetjük mindennapjaikat. Szabadon mozogva a pályán kutyaként kell cselekednünk és ezáltal nyerhetünk mélyebb betekintést háziállataink lelkébe. Kukákban turkálunk, fákat pisilünk le, ételek után kutatunk, a fő célunk pedig végig az, hogy szerezzünk és elássunk 3 csontot. Akinek ez a játék során először sikerül, nyer.

Szórakoztató, kedves társas, amivel kisebb és nagyobb gyermekek is kiválóan ellesznek, miközben sokat tanulhatnak a felelős állattartásról is. Könnyedén megszerethető, mivel nagyon szabad a játék. Kiválasztjuk a figuránkat, és szinte végig azt csinálunk, ami csak jólesik. Ha nem győzünk, az sem baj, hiszen akkor is egy kutyus bőrébe bújhattunk.

Itt rendelheted meg!

packshot5824965e.jpgA térkép az új tábla!

Végül pedig Köszöntünk Crime Cityben – a városban, ahol minden sarkon bűn terem! Vedd a kezedbe az irányítást és eredj a titokzatos bűntények nyomába!

A MicroMacro: Crime City egy nagyon különleges táblás játék. Több szempontból is különbözik a fentiektől. Nem az a klasszikus értelemben vett táblás társasjáték, mégis egy óriási felületen kell kutakodnunk végig, teljesen szabadon „mozoghatunk” a pályán. Nincsenek bábuk, nincsenek körök, csak mi vagyunk egy nagyítóval a kezünkben a tengernyi bűn fölött. Ez is egy együttműködős játék, amiben az asztal fölött dugjátok össze a fejeteket, és oldjátok meg sorra a rejtélyeket a végtelen apró részletet rejtő térképen. Folyamatos agyalást, koncentrációt és teljes jelenlétet igényel.

Nagyon szemfüles, az apró jelek kiszúrásában jártas társakra lesz szükségünk, de emellett elengedhetetlen a logikus gondolkodás és kreatív találékonyság is a csapatban. Egy igazi családi játékról beszélhetünk, amit szinte minden korosztály imádni fog 8 éves kor felett. A végén pedig bátran színezzétek ki ezt a végtelenül részletgazdag, szupercuki és különleges böngésző rajztáblát!

Annyira friss és innovatív megoldásokat használ ez a játék, hogy 2021-ben megnyerte a Spiel des Jahres, vagyis az Év játéka díjat, ami a legrangosabb elismerés a társasok világában. Emellett az As d’Or év játéka díjat is bezsebelte, valamint a 2020-as Golden Geek gálán a leginnovatívabb és a legjobb könnyed társasjátéknak is megszavazták.

Kosárba vele!

Találtál olyat, amit még nem játszottatok? Akkor ne habozz, vágjatok bele a kalandozásba!

A Pagony Játékház munkatársainak ajánlóját olvastad.

Kapcsolódó termékek