Lajka

Olvasd el a JEM magazin cikkét a játékról!

"Mindig öröm, amikor magyar szerzők és illusztrátorok játékaival bővül a társasjátékpiac, az utóbbi időben pedig a Pagony kiadó a gyerekkönyvek mellett egyre több és több magyar készítésű társasjátékkal igyekszik színesíteni ezt a palettát. Ez különösen igaz a jelen cikkben bemutatott játékra, a Lajkában ugyanis pontosan ezt csináljuk: színezünk. Igen, rendesen, színes ceruzával. Igen, ti, felnőttek is, nem csak a gyerekek. Igen, kelleni fog a végére a Flector krém. De ne szaladjunk ennyire előre, térjünk inkább vissza egy kicsit a kezdet kezdetére…"

Olvasd tovább Porvayné Török Csilla a JEM magazin 2021. májusi számában megjelent cikkét!

lajka_3d_crop.pngAz űr a legvégső határ

És ki ne ismerné az első állatot, aki meghódította azt? Aligha vannak, akik ne hallották volna még Lajka nevét. Az első űrkutyaként elhíresült szovjet eb a Szputnyik-2 műhold fedélzetén vágott neki a nagy ismeretlennek 1957. november 3-án, ám utazása korántsem volt olyan heroikus és kalandos, mint például Mézga Aladár és Blöki űrbéli története. Mivel a műholdat nem tervezték visszatérésre, a kezdetektől fogva tudni lehetett, hogy Lajkának ez lesz az első és egyben utolsó útja is, ám a hőmérséklet-érzékelő rendszer meghibásodásának köszönhetően az alcímben említett legvégső határt a tervezettnél sokkal hamarabb, alig pár óra után elérte. Szomorú sorsa ellenére – vagy talán épp ezért – a kutyus rendkívül hamar világhírűvé vált, s nem csak az űrkutatás fejlődését segítette elő, de története nyomán az állatvédő szervezetek is kampányba kezdtek az állatkísérletek ellen és a kísérletekben használt állatokkal való humánusabb bánásmód érdekében. Lajka számos történetet és művet inspirált azóta: operát készítettek róla, szobrot emeltek neki, és 2020-tól immár Lencse Máté társasjátéka is őrzi az emlékét.

Nincs túl sok papír vagy túl kicsi kutya!

A Lajka azon játékok közé tartozik, ahol a dobozméret ténylegesen igazodik a beltartalomhoz: kisebbfajta, kompakt, hangulatos dizájnnal ellátott dobozt kapunk. Ebben pedig 6 ceruza és 4 fa dobókocka mellett papírt. Sok papírt. Amiről aztán hamar kiderül, hogy mégsem olyan sok. Viszont kétoldalasak és összesen három típusba sorolhatók aszerint, hogy melyik korosztálynak való játékmódhoz tartoznak. A 3-5-8 perces mesék sorozat mintájára ugyanis a Lajka három játékmódja a 3, az 5 és a 8 éves korosztályokat tűzte ki célcsoportjául. Ennek megfelelően a színezőtömbök lapjai vastagok, jó minőségűek, nem tépődnek könnyen, és a ceruzák is szépen fognak.

Utóbbiakkal egyetlen problémám volt, mégpedig, hogy a társasjátékokban rendszeresen használt ceruzákhoz hasonlóan ezek is nagyon picik. Persze értem én, hogy ez a sztenderd ceruzaméret a játékokban, valójában fogalmam sincs, lehet-e egyáltalán más típusúakat kérni a gyártás során, viszont tény, hogy a 3-8 éves korosztálynak ezek a ceruzák nem megfelelőek. Épp ezért én azt javaslom, hogy a játékban található ceruzákat tegyétek el későbbre, jól fognak még jönni pár év múlva, addig pedig használjatok hosszabb és vastagabb saját ceruzákat, amiket a kicsik is könnyebben tudnak kezelni. Vagy ahogy mi is tettük, használjatok ceruzafogót hozzájuk, ami segít a helyes tartásban és abban, hogy a gyerekek ne görcsösen markolják a ceruzát.

A kis pedagógiai kitérő után viszont térjünk végre rá arra, hogy is működik ez a játék!

Kattints ide és rendeld meg!

Űrállatok

Az első játékmód az Űrállatok nevet viseli, és a legkisebb, 3-4 éves korosztályt célozza meg. Itt összesen nyolcféle, halványan színezett hatszögekből felépülő állat közül választhatunk magunknak szimpatikus példányt, amit aztán megpróbálunk minél hamarabb kiszínezni a jobb alsó sarokban található segédábrának megfelelően. Ehhez dobunk az összes kockával, és a dobott színeket összehasonlítjuk az ábránk színeivel. Amelyikek szükségesek az ábránk kiszínezéséhez, azokat rögtön be is színezhetjük a papírunkon, a többivel pedig egyszer újradobhatunk. Az újradobott kockákkal ugyanígy járunk el.

Lehetőségünk van arra is, hogy két egyforma színű kockát egy szabadon választott színre cseréljünk, ám ezt egy körben csak egyetlen színnel tehetjük meg, tehát hiába dobnánk például két zöldet és két kéket, csak az egyik párost cserélhetnénk be az általunk választottra. Ha letudtuk a legfeljebb két dobásunkat, továbbadjuk a kockát a következő játékosnak. Amelyik körben valaki befejezi az állatát, azt a kört még végigjátsszuk, és mindenki, akinek sikerült befejeznie az ábráját, győz.

Kutyuri kincsei

A Kutyuri kincsei játékmód az 5-7 éveseké, itt már jóval több mindenre kell figyelni, mint az Űrállatokban, így komolyabb a verseny is. Az ehhez tartozó lapok már mind egyformák: egy sok kis hatszögből álló hatszögbolygó van rajtuk, fölötte pontozócsillagokkal, alatta négyféle színes ábrával. Az ábrák (űrcsont, űrfalat, űrlabda és űrbot) elkészítésük nehézségétől függően 2-6 csillagot érnek, ezekkel próbáljuk meg telerajzolni/színezni a Kutyuri bolygót.

Saját körünkben itt is mind a négy kockával dobunk, azonban most egyetlen színt választunk ki, abból félretesszük az összes dobott kockát, majd a maradékkal összesen kétszer van még lehetőségünk ismét dobni annak reményében, hogy sikerül még többet kidobnunk a választott színből. A legfeljebb három dobást követően elkezdhetünk egy választott ábrát vagy folytathatunk egy korábban megkezdettet a bolygón, ügyelve arra, hogy két különböző ábra semmiképp ne érjen össze. A csontot, a falatot és a labdát bármilyen színnel elkészíthetjük, csak arra kell figyelnünk, hogy egyszínűek legyenek, a legtöbb pontot érő bothoz viszont mind a hat különböző szín szükséges, tehát minimum hat körbe telik az elkészítése.

Amikor elkészült egy ábránk, az értékének megfelelő mennyiségű csillagot a pontozósávon beszínezzük, ha pedig valaki elérte a 12 csillagot, abban a körben vége a játéknak. A legtöbb csillagot gyűjtő játékos lesz a nyertes.

Űrkukacok

A már iskolás korosztálynak készült Űrkukacok játékmód lapjai szintén egyformák. Ezúttal egy csillag alakú bolygót kapunk, amelyen űrkukacokat kell ide-oda vezetgetni úgy, hogy olyan, minél nagyobb területet határoljunk le velük, amin nincs másik kukac. Mindeközben még csillag alakú kincseket is gyűjthetünk, ha sikerül keresztülvezetni rajtuk egy-egy kukacot.

A játékmenet megegyezik a Kutyuri kincseiével, itt is egyféle színt gyűjtünk a körünkben, és itt is maximum háromszor dobhatunk, mielőtt felhasználjuk a választott színt. Itt viszont már háromféle módon is gyűjtjük a pontokat:

» aszerint, hogy hányféle színű kukacot sikerült elindítani a bolygón (maximum 4 pont);

» aszerint, hogy hány csillagon sikerült keresztülhaladni a kukacokkal (maximum 10 pont, csillagonként 2);

» aszerint, hogy milyen ügyesen sikerült megalkotni a kukacokat.

Utóbbi már nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, ugyanis a kukacok pontértéke szintén több dologból tevődik össze: számoljuk egyrészt azt, hogy a befejezett (tehát nyíltól nyílig tartó) kukacok hány kukacmentes mezőt kerítenek be; másrészt azt is, hogy a legrövidebb befejezetlen kukacunk hány mezőből áll összesen.

A végső pontszám tehát így épül fel: legfeljebb két befejezett kukac pontértéke + legrövidebb kukac pontértéke + megmaradt csillagok pontértéke + felhasznált színek pontértéke.

De itt még nincs vége! Szemfülesek felfigyelhettek a megmaradt csillagok kifejezésre. Ugyanis a csillagokat nem muszáj megtartani és pontra beváltani játék végén, helyette el is lehet költeni őket háromféle akcióra:

1. Újradobás egyszer bármennyi kockával.

2. Két különböző szín felszínezése a lapra az adott körben.

3. Egy kocka átfordítása tetszőleges színre.

Hogy el ne felejtsük ezt a lehetőséget, az akciókra utaló ábrák megtalálhatók a bolygó körül, biztos, ami biztos. Minden akció egy csillagba kerül, egy körben csak egy akciót használhatunk, és nem használhatjuk fel a csillagot azonnal abban a körben, amelyikben megszereztük.

A játék addig a körig tart, amíg valaki célba nem juttatja a második űrkukacát, és természetesen az fog győzni, akinek a játék végén a legtöbb pontja van.

Öröm az űrömben

Amikor elolvastam a játékszabályt, meglehetősen szkeptikusan álltam a Lajkához. Színezni kell dolgokat, oké, és? Miben lenne más ez, mint egy szimpla számozott színező? Egyáltalán nem hittem benne, hogy rá tudom venni a rajzolni és színezni szinte sosem hajlandó fiamat, hogy játsszunk vele. Aztán csak-csak eljutottunk oda, hogy leüljünk elé; az érdekes, űrtémájú grafika miatt meggyőzte magát, hogy érdemes a kipróbálásra. És akkor elkezdődött…

Csak dobáltuk a kockákat, csak színeztünk, csak fogytak a lapok órákon keresztül. Már fájt a kezem, mindenhol színes pöttyöket, hatszögeket, kukacokat és karikákat láttam, de egyszerűen nem hagyta, hogy eltegyük a játékot vagy elővegyünk egy másikat. Kiszíneztünk egy rakás űrállatot, rajzoltunk egy csomó űrbigyulát, estére egy kis izomlazító krém a csuklómra, másnap elölről az egész. És én végig azon gondolkoztam, hogy miért? Mit tud a Lajka, amivel ezt elérte? Ez egy olyan játék, ami tényleg bárkinek eszébe juthatott volna, hiszen annyira egyszerű, annyira kézenfekvő, hogyhogy nem tette eddig? És őszintén, fogalmam sincs. Viszont szerencsére Lencse Máténak eszébe jutott, Kismarty-Lechner Zita pedig igazán hozzáillő grafikával vértezte fel, így csak örülhetünk neki, hogy elkészült ez a remek kis gyerekjáték.

Ha külön-külön akarnám értékelni a három játékmódot, azt mondanám, az Űrkukacok lett a gyenge pontja a társasnak, ebben ugyanis már bőven lenne hely a taktikázásra a különböző pontszerzési lehetőségeknek és akcióknak hála, azonban a kockadobásokból eredő szerencsefaktor ehhez a játékmódhoz túlságosan magas. Sajnos nincs a környezetemben játékra fogható nyolcéves, így nem tudom megítélni, őket ez mennyire zavarná, de nekünk, felnőtteknek már érezhetően sok volt. Az Űrállatok és a Kutyuri kincsei viszont tökéletesen passzolnak a célközönségükhöz, és ebben a két játékmódban én felnőttként sem éreztem akkora súlyát a dobások szerencsefaktorának.

Összességében nálunk nagy kedvenc lett a Lajka, abszolút megcáfolta minden korábbi előítéletemet, szóval bizton állíthatom, hogy a színezéstől ódzkodó kisgyerekesek is bátran tehetnek vele egy próbát. Ha pedig valaki úgy járna, mint mi, hogy túl hamar fogynak a tömbök lapjai, a Pagony honlapjáról, a játék angol szabályának végéről tud nyomtatni pótlapokat mindhárom játékmódhoz.

Lanatie

JEM Magazin 2021/5, 98. szám.

Kattints ide a teljes lapszámért!

Kapcsolódó termékek