
Élet egy másik világban
A kutatások szoros összefüggést találtak az egyes mentális zavarok és az addiktív technológiahasználat között, főként a fiatalok körében. Mit tehetsz és mik a baljós jelek? Mire és hogyan figyelj?
Kattints és cselekedj!
Mire utalhat, ha játszik a gyerek?
Gondolom te is érzed, hogy nem az a baj, ha játszik, hanem ha ebben leginkább az örömét, vagy ha már mindent alárendelne a szenvedélyének. De mit is jelent ez?
A túlzott játék könnyen lehet, hogy csak átmeneti vigasz a sokkal gyötrőbb fájdalmak helyett. Sokszor az ADHD, a kényszerbetegség, a szorongásvagy a depressziótüneteivel diagnosztizált gyerekek fordulnak első sorban a virtuális világ felé, mivel a jelenben nem tudják az elvárásaiknak megfelelően kiteljesíteni magukat. Fontos tudni, hogy a lányok alapvetően kevésbé menekülnek a játékba, ők inkább a Facebook-on vesznek el és időznek órákat akár naponta. Ez a fajta viselkedés épp olyan káros és veszélyes, mint a különböző virtuális játékok.
Mikor van baj?
"...akkor válik a dolog veszélyessé, ha a digitális médiát arra használják a gyerekek, hogy az alapvető szükségleteiket kielégítsék. Ebből minden embernek kettő van.
Az egyik: tartozni akarok valahová. A másik: teljesíteni akarok valamit. Az első szükségletben a kötődés, a másodikban a szabadság iránti vágy fejeződik ki. A srácok elsősorban attól szenvednek a mi társadalmunkban, hogy csak ritkán van lehetőségük arra, hogy valamit teljesíthessenek. Nem találnak igazi feladatokat, amelyek fejlődésükben erősíthetnék őket. Ugyanis épp ezek segítségével építik fel a gyerekek az önképüket, az identitásukat.
Nyilvánvaló, hogy sok szülő nem is tudja már, hogy milyen is lenne egy ilyen, a gyerek fejlődését elősegítő feladat. A gyereknek saját magának kell azt megkeresnie, és ennek a feladatnak valóban nehéznek és hosszantartónak kell lennie. A végén aztán úgy leszünk vele, mint amikor felmásztunk egy hegyre: csak ül ott fenn az ember, és egyszerűen azt érzi: boldog. Az a jele annak, hogy a gyerek igazi feladatot oldott meg, hogy ilyenkor nincs szüksége külső dicséretre, jól elvan egymaga is.
Ma elsősorban a fiúk abban találják meg a feladatukat, hogy tökélyre fejlesztik magukat a computer játékokban. Mert ott a versenyeken megmutathatják, milyen jók. De éppen ezek a feladatok nem alkalmasak arra, hogy segítsék őket a reális életben való eligazodásban." - mondja Gerald Hüther professzor, aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus Nemes Gáspárnak adott interjújában.
Az ő munkásságának amúgy az a lényege, hogy mára már oly sokszor sikerült felhívnia a figyelmet arra, hogy nem magával a géphasználattal van a gond (sőt, a magabiztos, egészséges gyerekek rendeltetés szerint használják a digitális eszközöket: a jelen világból vett kérdéseikre keresik a válaszokat általa), nem roncsolja, hanem átalakítja az agyat. Az egyes területek sokkal jobban kiépülnek, míg mások teljesen fejletlenek magadnak. lemarad például a finommotorika, és a differenciált nyelvi kifejezőkészség, miközben a kéz-szem koordináció sokkal előrehaladottabb, mint az emberiség történetében valaha. Komoly gond pedig a hat éven aluli gyerekek virtuális világokba való átlépésénél van, mivel nekik a különböző agyi pályák kialakulásához alapvetően mozogniuk kell. Sőt, a mozgásigény szervi ügy is: a kicsi gyerekek teste még aránytalan, a tüdejük mozgás híján nem tudja ellátni az agyukat elegendő oxigénnel. Persze a komoly gondok később is jöhetnek: ha a kisiskolás, vagy kamasz egyszerűen a gép előtt találja meg önmagát, cselekedni kell!
Ha a gyereked túlzott lelkesedést mutat egy játék iránt, akkor lépned kell! Na, de mit?
Beszélj vele! Kicsit olyan ez, mint a szexuális felvilágosítás, csak egy irányítottabb. Míg az előbbinél alapvetően a gyerek kérdez, te pedig válaszol a korának megfelelően, addig itt neked kell erről folyamatosan beszélgetned vele. Dobd be a témát, mert már egy ovis is felfogja, hogy vannak dolgok amik károsak, és a mértéktartás mindennel kapcsolatban alapvető.
Mutass példát! Azzal, hogy megfelelően alkalmazod a különböző digitális eszközöket, nagyon sokat teszel az ügy érdekében! És soha ne legyen téged helyettesítő bébicsősz az a megoldás, hogy engedsz ezzel kapcsolatban! Ennek vannak a legsúlyosabb következményei és alapvetően ez az, amit ma szinte mindenki elront.
http://egyuttalvas.blogspot.hu/2009/12/interju-egy-nemet-agykutatoval.html
http://www.hetek.hu/interju/201402/atprogramozott_agyak
https://www.digitaliscsalad.hu/kerdesek-valaszok/hogyan-elozheted-meg-hogy-gyereked-jatekfuggo-legyen/
http://divany.hu/kolyok/2016/09/02/7_kerdesbol_kiderul_net-_vagy_jatekfuggo-e_a_gyerek/
http://gyerekmusor.blog.hu/2012/11/03/virtualis_vilagok_buvoleteben
http://www.mipszi.hu/cikk/090612-rendszervaltas-gyermekkorban-virtualis-vilag-digitalis-gyermekei
http://antalvali.com/hirek/hogyan-hat-a-gyerekek-agyara-a-virtualis-vilag.html