
„Gimesi Dóri meséiben semmi sem fekete vagy fehér”

Jelent már meg korábban is műved a Pagonynál?
Igen, Finy Petra Maja tizenkét babája című könyve.
Milyennek találtad Gimesi Dóra meséit?
Nagyon jónak találtam. Dóri nevét sok évvel ezelőtt egy színházi előadás kapcsán ismertem meg, amikor Boldizsár Ildikó Amália című meséjét vitte színpadra. Egyidejűleg két színház is bemutatta. Egyrészt a győri Vaskakas, másrészt a szombathelyi Mesebolt Bábszínház, az utóbbiban láttuk Ildikóval. Ezt a mesét egyébként is nagyon szeretem, de előadás közben végig azon gondolkoztam, hogy ki lehetett a dramaturg, mert annyira jól dolgozta fel a darabot. Akkor figyeltem fel rá ismét, amikor a Macskahercegből felolvastak egy részletet az Aranyvackor díjátadóján, ahol zsűritagként voltam jelen. A történet részemről szerelem volt első hallásra, mert kiderült számomra, hogy a humora is sziporkázó.

A macskaherceg kilencedik életében két mese található. Melyik ragadott jobban magával?
A két mese közül A Macskaherceg kilencedik élete az abszolút szívem csücske. Azt szeretem, ha egy művész ennyire tud hatni az érzéseimre. Mivel Gimesi Dóri színházi dramaturg, tudja, milyen eszközökkel, meghökkentő poénnal tud visszarántani úgy, hogy torkom szakadtából kacagjak, amikor már épp kezdenék bánatos lenni.
Kiemelnél ezek közül egyet?

Hogyan látsz neki az illusztrálásnak? Mennyi időt vett igénybe az alkotás?
Hónapokon át készítettem, a kézirat is későn született meg, de még épp időben. Négy hónapja kezdtem, körülbelül fél évet szoktam magamnak hagyni, abban érzem magam otthonosan. Ez most nagyon gyorsan készült, de ez sokszor jót tesz, mert frissebbek lesznek a képek. A határidő nagyon megoldja, amikor nyafog az ember.
Milyen technikával alkottad a képeidet?
A macskaherceg kilencedik életét alapvetően vegyes technikával készítettem, akril- és akvarellfestékkel, meg mintás papírok felhasználásával. Egyébként a két mese esetében nincs meghatározva, hogy milyen korban játszódnak, a szóhasználat miatt A Macskaherceg kilencedik életéről nekem egyből a '20-as évek hangulata ugrott be, az Amikor a városban megállt az időről pedig a hippikorszak. Amikor elhatároztam, hogy a két mesét kicsit más korokba helyezem, írtam Dórinak, akiről kiderült, hogy ennek a két korszaknak a stílusát szereti a legjobban. Nagyon megörültem, hogy erre ráéreztem. Alapvetően nem tartom szerencsésnek, ha a szerző meghatározza, hogy milyen stílusban készüljenek az illusztrációk. Amennyiben jó az írás, az vezeti az illusztrátort is, a mű előbb hat rám, minthogy a szerző verbális utasítások útján irányítson vagy irányt szabjon.Mit gondolsz, miről szól a Macskaherceg története valójában?
Valójában a szerelemről szól, a mi döntésünk, hogy egy link alakot szeretünk éppen, és a Macskaherceg is szereti Alinkát, a maga szabad módján. Rengeteg élettapasztalatról és emberismeretről árulkodik ez a történet. Dóri meséiben semmi sem fekete vagy fehér, rendkívül összetett és komplex mesék, melyekben bárki hibázhat, legyen szó Alinkáról, a tündérről, vagy a Macskahercegről, aki mindenképp egy szerethető karakter annak ellenére, hogy nyilvánvalóan egy megbízhatatlan pernahajder.
Melyik karakter ábrázolása volt a leghálásabb feladat?
A banyát imádtam a legjobban rajzolni.
Min dolgozol jelenleg? Mit láthatnak az olvasók tőled legközelebb?

Az interjút Gyovai Katalin készítette.