Hogyan lesz az elsős tényleg iskolás?

Most ne hagyd abba a mesélést!

2017. szeptember 7.Zsani

cimkék: Pagony 8-12

4Elkezdődött az iskola, és a különböző habitusú elsősök különféleképpen reagálnak az iskolára. Hogyan oldd fel benne a félelmet, izgulást és segítsd, hogy elfogadja az iskola szabályait? Milyen lélektani hatásai vannak egy jó pillanatban olvasott mesének? Mivel biztosíthatod, hogy sikeres legyen az új helyzetben?

Karinthy vihogó országaként itt az ideje, hogy megnézzük, mi is a különbség a jó és a rossz tanuló felelete között, és hogy valódi segítséggel szolgáljunk a gyerekeknek, hogy zökkenőmentesen átalakulhassanak igazi iskolássá!
Az iskolássá válás nem éppen egy sétagalopp a fantáziájukban elmerült, játszani szerető felszabadult gyerekeknek. 

ceruzaMivel te vagy a felnőtt, te látod az iskola elvárásait, és azt, hogy ennek nem könnyű egyik napról a másikra megfelelni. Sőt te ismered az élet valós elvárásait is, és te villámhárítassz a gyereked és a világ között. Így bizony, ez is a te problémád lesz. Mégis mit tehetsz ilyenkor, hogy segítsd a gyereked?

Egy jó pillanatban olvasott mese felbecsülhetetlen lélektani hatásokkal bír. Az gyerekirodalom egyik legnagyobb jótékony hatása, hogy a gyerekekben (akik nem feltétlenül tudják a feszültségüket és a problémáikat megfogalmazni, átgondolni és megoldani) megteremti a megkönnyebbülés érzését és nyugalmat hoz. (Erről részletesebben itt olvashatsz.)

Ha megfigyeled a saját gyereked, amikor valamilyen problémával találkozik, és kínálsz neki egy mesét a dilemmájára, láthatóan segít fog neki. Ha neked egy iskolába induló lurkód van, aki pár napja még "ovis" volt, most azonban egy teljesen új szabályrendszerben kell eligazodnia és helytállnia, akkor egy olyan könyvre lesz szükséged, ami ezen a nehézségen észrevétlenül átvezeti őt. 

Már a legelső mesék is arra szolgáltak, hogy a közösség tagjait átsegítsék egyik élethelyzetből a másikba, hogy segítsenek elfogadni az életük során természetesen bekövetkező változásokat, és megerősítsék őket az új szerepben. Ma sincs ez másképp, a gyerekeknek és a felnőtteknek szükségük van egy hősre, akivel azonosulni tudnak, és aki képes a problémáikra megoldási mintákat nyújtani. 

Miben segít egy humoros mese az iskoláról tanítás után?

- megnyugtatja az egész napi koncentrálásban kimerült diákot
- megengedi a kisiskolásoknak, hogy gyerekek legyenek még
- mókás köntösbe öltözteti az ijesztő iskolát
-konyv erőt ad a nehezebb helyzetekben
- táplálja a fantáziát
- megalapozza a nyelvi kompetenciát
- fejleszti az érzelmi intelligenciát
- segít elindítani egy közös beszélgetést
- élményt ad
- szórakoztat és nevel
- tanít az életről
- fejleszti a gyerekek koncentrációs képességeit
- bővíti a szókincset

Ha van egy kisiskolásod, aki még szokatlanul mozog az új rendszerben, akkor biztos, hogy szüksége lesz a támogatásra ahhoz, hogy zökkenésmentesen iskolássá alakuljon. Ebben a folyamatban az első, és legfontosabb segítség érzelmi alapú. Azok a gyerekek veszik sikeresen az akadályt, akik lelkileg kiegyensúlyozottabbak, fejlettebb szociális kompetenciával rendelkeznek, és biztosabban, árnyaltabban tudják kifejezni magukat. Gyakorlatilag minden "mérhető" sikert, vagy kudarcot az a performanciakompetencia fog meghatározni, ami az iskolásoknál különböző szinteken áll, amikor mindannyian beülnek az iskolapadba. Ez jelenti, hogy egy szituációt hogyan tudnak figyelmükkel, nyelvhasználati sajátosságaikkal lereagálni. 

Itt vannak például a tanulási sikeresség ellen ható gyenge nyelvi kompetencia példái:
a szókincsaktivizálás hiányosságai és gyengesége,
aiskz egysíkú fogalomhasználat,
az igei struktúrák helytelen használata,
a jelz?s szerkezetek hiánya,
a grammatikai szervezetlenség, illogikus, helytelen nyelvi formák alkalmazása,
a képi felismerés és absztrahálás gyengesége,
a hallottak/olvasottak félreértelmezése,
szócsonkok használata,
a nyelvi szövegalkotási és értési zavarok,
a bizonytalan, hibás hangazonosítás.
(A forrásért kattints ide!)

Nem kell persze megijedni, mert a meseolvasással mindez már kis korban megalapozható. Fontos azonban tudni, hogy ILYENKOR NEM SZABAD ABBAHAGYNI A KÖZÖS MESÉLÉST, A FELOLVASÁST! A legnagyobb támogatást egy alsósnak úgy adhatsz, ha mesélsz neki minden nap.

3Ebben a helyzetben, a legjobb, ha egy olyan könyvet választasz, ami viccesen forgatja ki az iskolai szerepeket és pillanatokat, ami segít neki beletanulni az új szerepbe, és ami megteremti a lelki feltételeket ahhoz, hogy az iskolában biztonságban érezhesse magát.

A szeptemberre készülve három olyan friss kiadványt adott ki a Pagony, ami segíteni fog a kisiskolásoknak, legyenek kicsi elsősök, vagy küszködő nagyobbak. 

A Maxi iskolába megy című könyvvel a kicsik humorral, fergeteges mesei erővel tapasztalják meg, milyen szórakoztató is tud lenni az új helyzet. Egyáltalán "nem a tipikus milyen-lesz-az-első-osztály-típusú könyv, de sokkal inkább remek sztorikkal mesél, oldja a feszültséget és nevettet. Az iskolai történeteket gyakran teljesen hétköznapiak váltják fel a bevásárlásról, gilisztaevésről, hangyafigyelésről, hiszen végső soron iskola ide vagy oda, az élet ugyanúgy megy tovább, mint előtte", sőt a gyerek a valódi erőt és energiát pont ezekből a pillanatokból meríti. Ha beleolvasnál, kattints ide!

azertMásik két kiadványunk a humort, a gag-képpek történetformáló erejét használja, amiről rengeteget lehet beszélgetni, mintegy megfejteni az oldalnyi színes képrejtvényeket. Davide Cali Azért késtem az iskolából, mert..., és Azért nem írtam leckét, mert... című könyvei összetett otthoni tréninget rejtenek magukban, miközben az egész család vihorászhat. Egyfelől egy láncmesével van dolgunk, amit követni kell, tehát erősíti a koncentrációt. Másfelől minden oldalon egy elképesztő indokot találunk, arra, hogy hősünk miért késett, vagy mulasztotta el a leckeírást. Az indok értelmezéséhez eleve alaposan meg kell néznünk a képet, és össze kell kapcsolni a hozzá tartozó szöveges indoklást, és pont ez az összekapcsolás a humor, a megfejtés forrása. Ez egyszerűnek hangzik, de ahhoz, hogy megértsd a poént, szükség lesz a koncentrációdra, a fantáziádra, a logikádra, új szavak beemelésére, sőt még a humorodra is. Ez a két játékkönyv úgy erősít meg minden suliban fontos kompetenciát, hogy észre sem veszi a gyerek. És ez még nem minden, mert van még egy fontos pozitív üzenet a könyvekben: az, hogy az iskola rémisztőnek tűnő pillanatait abszolút humorral teszi szórakoztatóvá és megélhetővé. Lapozgatásuk közepette önfeledt kacagásba fordul minden diákfélelem. 

Ahhoz, hogy a fenti jótékony hatásokat te is kamatoztasd, kattints ide a Maxi iskolába megy című könyvért, ide pedig a Miért nem-kötetekért! Most ráadásul 20% kedvezménnyel tudod megrendelni őket!