Jutalmaz-e az elég jó szülő?

Így tanítsd olvasni, ha azt akarod, hogy motivált legyen a gyereked!

Nehezen olvas a gyereked? Nem megy a szövegértés? Ha problémát jelent a délutáni kimerítő gyakorlás, akkor ebben a cikkben megmutatjuk neked, hogyan motiváld őt helyesen!

Ha szeretnél neki hatékonyabban segíteni, megmutatni, hogy a öröm is lehet a gyakorlás, ha szeretnéd, hogy könnyen vegye a suliban az akadályokat, akkor kattints és olvass - először te!

Az alsósok gubbasztanak az olvasókönyv felett és rengeteget gyakorolnak, hogy lassan megtanuljanak értően olvasni. Ez egy nagyon fárasztó folyamat, aminek az lenne a célja, hogy élvezhessék a könyveket és az általuk megszerzett tudást. Hogy szellemi élményekkel, izgalmas ismeretekkel legyenek gazdagabbak, és nem utolsó sorban, hogy könnyebben, jobban vegyék az akadályokat a suliban, majd később az életben... (Ha kíváncsi vagy, milyen hatása van az önálló olvasásnak, lapozz ide!)

Sokszor, mire elérkeznének oda a gyerekek, hogy élvezni tudják az olvasást, már ellenségként néznek a betűkre. Ennek a negatív élménynek komoly hatása lehet a motivációjára a gyerekednek, akár hosszú távon is. Ha ilyenkor nem sikerül jól motiválnod, akkor elveszítheti az érdeklődését, ami kihathat a további tanulmányaira.



Mit teszel ilyenkor? Kötelező gyakorlás, jutalmazás és kütyümegvonás, folyamatos feszültség és konfrontálódás kíséri az időszakot? Hogyan motiváld a gyereked az olvasásban? Először gondold át, mi is a motiváció valójában!

A pszichológia a '60-as évek óta rendíthetetlenül foglalkozik a motiváció kutatásával, nem véletlenül. Ez az, ami minden cselekedetünket irányítja, akár észrevesszük, akár nem. 

motiváció babakorban még belülről fakadt: megszerezni a cumit, felkapaszkodni a polcba, elmászni a labdáig... Ahogy viszont beindult a szocializáció, a gyereked számára fontos szempont lett a te, a család és a társai véleménye, reakciója és elvárása is.

Amikor óvodás volt, öröm volt neki, hogy egyedül is fel tudta venni a cipőjét. Magának, neked és a társainak is bizonyított. Később már el is vártad tőle, hogy felvegye a cipőjét. Ezen a ponton a gyereked belső motivációja mellé belépett a te külső elvárásod is. Igyekeztél megértetni vele, ha valamilyen tudást, kompetenciát már megszerzett, az lehetőség és felelősség is utána. 

Van, amikor egy gyereknek bőven elég a belső kíváncsisága és lelkesedése ahhoz, hogy tanuljon és gyakoroljon, ideális esetben a gyerekek belső motivációja összhangban van az elvárásokkal. Az olvasástanulás az első mérföldkő, amikor komolyabb koncentrációra van szükség. Ezen gyakran megrekednek a gyerekek, mindegyiküknek bátorításra és gyakorlásra van szüksége, de a belső motivációt nem is olyan nehéz ösztönözni!

KÖNYVEK, AMIKKEL JÁTÉK AZ OLVASÁS? KATTINTS IDE ÉS LEGYEN KÖZÖS ÉLMÉNY A TANULÁS!

A tanulásához türelem és kitartás kell. Az értő olvasásra való rávezetés viszont egy pillanat alatt megoldhatja a gondot. Gyakoroljatok olyan szövegeken, amik érdeklik is is! Amíg át nem lendül az értő olvasás küszöbein, fontos, hogy inkább olyan könyveket és történeteket lásson, amiket szívesen lapozgat.



De nem mindig ilyenek a szövegek, a komolyabb koncentrációigénytől pedig könnyen rendszeres problémává válhat, hogy a fáradt és nyűgös gyerekedet nem is olyan könnyű mindig megerősíteni a kitartásában.
























KÖNYVEK, AMIKRE KÍVÁNCSI? OLVASSON OLYAT, AMI NEKI SZÓL!




Ostobaság lenne tagadni, hogy a "jutalom", a pozitív megerősítés ne motiválná az embert, legyen szó kakaós csigáról, grátisz meséről, egész napos focizásról, a moziról, vagy korcsolyázásról... Te sem "pihensz" "jutalomból" a jól elvégzett munka után. 

Ennek a jutalomnak nincs köze a büntetéshez, hanem már új motivációs eszköz: ez egyfajta ajándék.

Ráadásul, ha az olvasás gyakorlását jutalmazod egy olyan könyvvel, ami őt tényleg érdekli, akkor megmutatod neki, hogy a fáradságosan megszerzett tudásával még szórakoztatni is tudja magát!

MILYEN A JÓ "JUTALOMKÖNYV"? ITT KIDERÜL!

A pozitív megerősítés segít a legtöbbet abban, hogy az eredményei javuljanak. A közömbösség még a negatív reakciónál is rosszabb hatással van a gyerekedre. Bármennyire is "az ő dolga a lecke", visszacsatolásra van szüksége, mégpedig tőled! 

Hagyd, sőt inspiráld, hogy azt olvassa, amit szeretne, és máris motiváltad! Milyen egyszerű és szép "jutalom" az, ha megteremted, hogy kedvére olvasson!

NE MERÍTSD KI MAGAD FELESLEGESEN! SEGÍTS NEKI HATÉKONYAN!

Vannak dolgok, amik nem érdeklik az iskolában, és mégis megtanulja, hogy teljesítse a kötelező követelményeket. Most itt az idő, hogy megtapasztalja, hogy az olvasás egy olyan tudás, amiért megérte gyakorolni, mert a megszerzett tudást öröm alkalmazni! Ha már valamennyire tud olvasni, ajándékozz neki olyan olvasnivalót, ami tetszik neki, ami öröm és kikapcsolódás! Könyvet ajándékozni abban erősíti meg a gyereked, hogy az érdeklődése érték, ami előre viszi őt.



Ha eddig eljutottál, már csak a megfelelő könyvet kell kiválasztanod. A saját gyerekedet te ismered a legjobban, de ha itt elbizonytalanodtál, akkor ajánlok neked egy sorozatot, amit eddig minden kisiskolás felfalt körülöttem, akkor is, ha eddig nehezen ment nekik az olvasás, voltak problémáik a szövegértésükkel, és egyáltalán, eddig nem okozott még örömet az olvasás.

Ha még nehezen olvassa ki a szavakat, mondatokat, és többször kell kiolvasnia, hogy értelmezze is, akkor kezdjétek a gyakorlást a Most én olvasok!-sorozat első szintjeivel! Ha már jobban olvas, akkor is érdemes itt kezdeni, hogy lendületet szerezzen, és egy-két könyv után szintenként haladni tovább, mert így lesz élvezetes gyakorlás. A könyvekben minden szó alaposan meg van válogatva, mindig csak egy picivel lesz gyakrabban kétjegyű betű, fokozatosan nehezednek majd a szavak és mondatok, amik így pont akkora kihívást jelentenek majd a gyerekednek, hogy ott tartsa a figyelmét és élvezze a kihívást. A sorozatot, a Pagony legnépszerűbb szerzői írják, olyan szereplőket jelenítenek meg, akikkel szívesen azonosulnak a gyerekek, és olyan történeteket találnak ki, amik a saját kisiskolás gyerekeik is élveztek. Ha elkezditek, mire a végére értek a sorozatnak, a gyereked már könnyedén és szórakoztatóan veszi majd a szövegértési feladatokat.

MOST Ő OLVAS? A MOST ÉN OLVASOK!-SOROZATTAL A SOK KÜZDELEM UTÁN VÉGRE ÖRÖM LESZ A GYAKORLÁS!

Mit olvasna szívesen?

A kisiskolás szépen lassan leválik rólad, és az osztálytársai, a barátai nagyobb szerepet kezdenek játszani az életében. Az iskolai történetekkel nem lehet mellényúlni, főleg ha mai iskolásokról, számára is ismerős helyzetekről, gyerekekről és történetekről szólnak.


Az első bé hörcsöge
 Paliról és az osztály pufók háziállatkájáról, Tikiről mesél kedves, szeretetteljes hangon. Otthonosan elevenedik meg az iskolai légkör. Pali megtapasztalja a tanulás örömeit, és ebben segítséget nyújt neki egy különleges motivációs erő: egy kis hörcsög.

Klassz választás elsőnek Gévai Csilla Amíg olvasunk könyve is. Ez az olvasás tanulásáról, gyakorlásáról és a körülötte felmerülő problémákról mesél. Panninak nehezen megy az betűzés, ezért sokszor elkedvetlenedik, mikor gyakorlásra kerülne a sor. A szöveg többféle betűtípussal, és szótagolt részletekkel teszi játékossá és izgalmassá a folyamatot. Ráadásul telitalálat, ha olvastátok az Amíg utazunk-sorozatot! Így lesz egy felolvasós mesesorozatból igazi önálló élmény!

Ha egy fontos barátja van és inkább a varázslatos kalandokért van oda, akkor Finy Petra Milujával kezdjétek. Ha kisebbek és nagyibbak is vannak a gyereked környezetében, és még fontos a varázslat, sőt a Föld legizgalmasabb pontjainak és természeti csodáinak a bemutatása is érdekli őt, akkor Berg Judit tökmagjai legyenek az elsők!

A legújabb 1. szintes könyvecskét Kertész Erzsi, a Panthera szerzője jegyzi. A feltalálóban végképp elszabadul a fantázia, a képzelettel pedig boldogan szárnyal Pali is, a történet hőse, a saját feltalálású szárnyas cipőjén. A magányosabb típusú gyerekeknek A feltaláló a legtalálóbb választás!

Böngészd végig szintről szintre a Most én olvasok!-sorozatot itt!


Legyen élmény a gyakorlás!

Felejtsd el a feszült délutáni küszködéseket, azt, hogy nem tudsz jól hatni a gyerekedre, és mutasd meg neki, hogy az olvasás élmény! Tanítsd úgy, hogy ne vegye észre! 

LEGYÉL "ELÉG JÓ SZÜLŐ", AKI ELÉG JÓL MOTIVÁL!


KATTINTS IDE, ismerd meg a Most én olvasok!-sorozat összes kötetét és válassz személyre szabottan! 





Felhasznált irodalom

Csibi Monika (2006): A tanulási motiváció pszichoszociális tényezői Magyar Pedagógia, 106. évf. 4. szám 313–327 (2006) http://www.magyarpedagogia.hu/document/Csibi_MP1064.pdf (Utolsó letöltés: 2018.01.20.)
Eigner Bernadett (2012): Érzelmi- és viselkedészavarok gyökerei: a korai szülői hatások szerepe Prae
http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=38&jaid=560 (Utolsó letöltés: 2018.08.20.)
Hollósy-Vadász Gábor (2017): A motiváció pszichológiája Pszichológuskereső, 2017. május 22.
https://pszichologuskereso.hu/blog/motivacio-pszichologiaja (Utolsó letöltés: 2018.01.20.)
Gósy Mária (2009): Az olvasási nehézségről és a diszlexiáról Elektronikus Könyv és Nevelés, 2009
http://www.tanszertar.hu/eken/2009_04/gm_0904.htm (Utolsó letöltés: 2018.01.20.)
Az olvasás élménye és hatása Cultura (2013.03.28.)
http://cultura.hu/kultura/az-olvasas-elmenye-es-hatasa/ (Utolsó letöltés: 2018.01.20.)
Nahalka István (2013): Konstruktivizmus és nevelés Neveléstudomány, 2013/4.
http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_4_21-33.pdf (Utolsó letöltés: 2018.01.20.)
Jutalmazás és büntetés, értékelés és vizsgáztatás ELTE TTK Multimédiapedagógia és Oktatástechnológia Központ 
http://edutech.elte.hu/multiped/ped_11/ped_11.pdf (Utolsó letöltés: 2018.01.20)



Kapcsolódó könyvek

Kapcsolódó cikkek