MI LETT VOLNA, HA…?

Könyvek, amelyekben te vagy a főszereplő

Kislánykoromban volt egy kedvenc mesekönyvem. Nagyon régi volt, és rongyosra olvasták már a nálam idősebb rokongyerekek, mégsem tudtam ennél jobb mókát elképzelni. Ennek a könyvnek ugyanis az volt a különlegessége, hogy én dönthettem el, hogy mi legyen a vége! Úgy éreztem, hogy egy végtelen mesét tartok a kezemben, és imádtam, hogy legalább tízféle lehetséges végkimenetele lehet az eseményeknek. Akkor még csak emiatt a varázslatérzés miatt rajongtam annyira ezért a kötetért. Most már tudom, hogy az is nagy szerepet játszhatott ebben az érzésben, hogy a szerző a döntés szabadságát kínálta fel nekem, a nyolcévesnek... - olvass tovább!

 

Mindenki ismeri az érzést, amikor azon mereng, hogy „mi lett volna, ha..”. Mi lett volna, ha akkor elérem a buszt, és várakozás közben nem elegyedem szóba a későbbi legjobb barátommal, mi lett volna, ha inkább mégsem megyek el arra a koncertre, ahol elhagytam a pénztárcámat… Mindannyian rengeteg apró és nagyobb döntést hozunk nap mint nap, amik aztán egytől-egyig hatással vannak az életünkre. És ettől olyan izgalmas az egész!

Amikor elkezdtem a Pagonyban dolgozni, és rájöttem, hogy ilyen interaktív meséket nálunk is be lehet szerezni, teljesen visszatért a régi lelkesedésem a téma iránt, és egyből belevetettem magam az olvasásukba.

És most meg is osztok veletek néhányat!

Éjszaka az állatkertben

A Pagony kiadótól már megszokhattuk a bátor kísérletezést, de még így is meglepődtem, amikor elkezdtem olvasni ezt a könyvet.

A történet pofonegyszerű: te vagy a főszereplő, és a feladat, hogy megmentsd a kistesódat, aki éjszaka elkalandozott… az állatkertben. Ahol BESZÉLŐ állatok vannak. Nagyon fura állatok.

Gondolom, ebből már leszűrhető, hogy ez a történet mégsem olyan pofonegyszerű. Ezt a könyvet ugyanis az olvasó rakja össze. Ahogy neki tetszik, úgy halad előre-hátra, össze és vissza a történetben. Olyan nincs, hogy nem fejted meg a rejtélyt, mivel nincs rossz megoldás.

Már a legelső oldalon úgy éreztem, hogy egy elképesztően izgalmas játékba csöppentem. A szabályok egyértelműek: tárgyakat kell gyűjtenünk a kalandunk során, amiket majd később felhasználhatunk, hogy megkönnyítsük a továbbhaladásunkat.

Tartozik a könyvhöz egy kalandlap, amin vezethetjük a megszerzett tárgyak listáját (én például többek között hozzájutottam egy virágos kötényhez), és azt is, hogy kikkel futunk össze. Valamint egy térképet is kapunk az állatkertben való könnyebb eligazodás érdekében.

Engem olyannyira beszippantott ez a könyv, hogy azon kaptam magam, hogy órák óta lapozgatok oda-vissza, különböző lehetőségeket próbálgatok, és rettentően izgulok! Legalább négyszer el lehet olvasni ezt a könyvet úgy, hogy különböző kalandokba keveredtek, tehát senkit ne ijesszen meg a hossza sem, jó okkal 400 oldalas!


A regény az Abszolút-könyvek sorozat része, tehát 9-12 éveseknek ajánljuk elsősorban, de amint a személyes példám mutatja, a nagykorúak is abszolút élvezhetik.


Rendeld meg ITT!

Olvasd el ITT, hogyan válthatja ki a számítógépes játékot ez a könyv!


Zuhanórepülés

 

Ádám egy 13 éves tini teljesen átlagos életét éli, de van valami, ami egyáltalán nem átlagos benne. Akkor érzi felszabadultnak magát, amikor a magasban van, ezért rendszeresen egyensúlyoz házak tetején. Persze van is mi alól felszabadulnia: anyukája elhagyta őt és édesapját, hogy új családot alapítson, és apjával sem éppen kiegyensúlyozott a viszonya.

Ő maga lepődik meg legjobban, hogy amikor egy alkalommal leesik egy négyemeletes ház tetejéről, az égvilágon semmi baja sem történik.

Ezután felpörögnek körülötte az események: hamarosan leparkol a házuk előtt egy autó, és apja közli vele, hogy az Erőd nevű intézménybe kerül. Itt szembesül azzal, hogy nagyjából bármit csinálhat, amihez csak kedve van, kivéve két dolgot: semmilyen módon nem léphet kapcsolatba a külvilággal, és nem hagyhatja el az Erődöt.

Sok kérdés merülhet fel bennünk olvasás közben, például hogy vajon Ádám valóban az Erődben van-e, vagy esetleg kómába esett és csak álmodik. Mit szimbolizál egyáltalán ez a furcsa létesítmény? Mi dolga itt Ádámnak? Hogyan dolgozzuk fel traumáinkat, a minket ért fájdalmas emlékeket?

Ez a fantasztikusan kidolgozott, sokféleképpen értelmezhető regény azonban most elsősorban azért kapott helyet ezen a kis listán, mert módunkban áll megválasztani, hogy fejeződjön be a történet. Szökéssel vagy maradással? Az olvasó döntheti el, hogy Ádám és barátai melyik utat válasszák, ezáltal még inkább részesévé válik a történetnek.

A Zuhanórepülés 12 éves kortól ajánlott olvasmány.

Olvasd el kollégánk ajánlóját ITT!

Kíváncsi vagy, mit gondol róla kamaszkritikusunk? Kattints IDE!


1000 veszély-sorozat

Ezt a sorozatot én többnyire azoknak az aggódó családtagoknak szoktam a kezébe nyomni, akik arról panaszkodnak, hogy nem olvas a kisiskolás gyerek.

A tapasztalataim szerint ennek nem az érdeklődés hiánya az oka, hanem inkább az, hogy rengeteg inger éri a gyerekeket, az olvasás pedig elég passzív elfoglaltság, és nehezükre esik belemélyedni.

Az interaktív könyvek által azonban sokkal könnyebb belehelyezkedni a történetbe, hiszen itt nem csak szemlélője az olvasó az eseményeknek, hanem alakítója is: néhány oldalanként döntéshozásra „kényszerít” a mese, a gyerekek határoznak arról, hogy hogyan folytatódjon a cselekmény. Ebben szerintem az a rész a legizgalmasabb, amikor másodszor, harmadszor, negyedszer olvassátok a könyvet, hiszen így megláthatja a gyerek, hogy ha másként dönt, annak milyen következményei vannak.

A sorozatban helyet kapott focicsapatról szóló sztori, de akad piramisos és kalózkalandos is, hogy mindenki megtalálja a számára legizgalmasabb témát.

A visszajelzéseitek alapján a gyerekek teljes mértékben vevők erre a játékosabb olvasásra, sok családban együtt olvas a szülő és a gyerek, de olyat is hallottam már, ahol a testvéreknek meg kellett egyezniük a folytatással kapcsolatban. Tehát csapatépítésre is remekül működnek ezek a kis könyvecskék.

Általában 9 éves kortól szoktuk ezeket a könyveket javasolni.


Rendeld meg ITT a sorozat részeit!


1001 mese

Az 1001 mese egy igazán izgalmas koncepciójú könyv: klasszikus mesék egyes epizódjai vegyesen bukkannak fel benne. Például ha valaha gondoltál arra, hogy mi lett volna, ha Piroska idejében elszalad a farkas elől, akkor ebben a történetben lehetőséged lesz kipróbálni.

Minden oldal alján eldöntik a gyerekek, hogy a sztori eredetijét szeretnék-e hallani, vagy esetleg új utakra lépnének. Ha egyáltalán nem tetszik nekik a mese, akkor pedig a szerző felkínálja a lehetőségét annak is, hogy egy tök más történetszálra térjetek át.

Így találkozhat össze például Rosszcsont Peti és Piroska, de felbukkannak a törpék is a Hófehérkéből. Sok-sok ismerős szereplő és mese, teljesen új köntösben!

Rendeld meg ITT!



Mákszem királylány és Csibész vitéz

A picik hajlamosak ragaszkodni a kedvenc meséjükhöz, így előfordul, hogy nehezebb bevezetni új történeteket, karaktereket az életükbe. Ezekkel az interaktív mesekönyvekkel ez az ellenállás nagyszerűen kicselezhető, hiszen egyszerre könyvek és játékok: együtt kell kitalálnotok, hogy Mákszem királylány mit adjon a királynőnek a születésnapjára, vagy éppenséggel hogy Csibész vitézt hogyan juttassátok a Sárkányrend lovagjai közé.A legkisebbek sem maradhatnak ki a mókából!

A lehetséges végkimenetel nyolcféle is lehet!

Ezt a két szuper strapabíró kis könyvet hároméves kortól ajánlom.

Rendeld meg ITT a királylány és ITT a kis vitéz kalandjait!

 

Kapcsolódó könyvek

Kapcsolódó cikkek