Minden egy helyen a Most én olvasok!-sorozatról

A legfontosabb tudnivalók

Biztosan ti is emlékeztek rá vagy aktuálisan tapasztaljátok a gyerekeiteknél, mennyire nagy élmény, amikor az ember már képes önállóan olvasni, amikor a betűk értelmes szavakká, majd mondatokká állnak össze. Nagyon régen voltam már elsős, de tisztán emlékszem az elképesztő büszkeségre, amikor először el tudtam olvasni egy utcatáblát. Sokszor látok gyerekeket a metrón, akik boldogan fújják a megállók neveit, lassan silabizálva a betűket. Nagyon megható ez a lelkesedés. De hol vész el?

A legfrissebb megjelent rész kapcsán - ami Szabó Borbála sorozatának angol-magyar része, a Famama, fapapa - felelevenítettük, miért szeretjük annyira a Most én olvasok!-könyveket!

uborkabol_szalami_borito_1000px.jpgLeginkább ott vész el az izgalom, hogy borzasztó nehéz feladat olyan történeteket találni, amik korosztályban, izgalmakban, sztoriban stimmelnek, érdeklik a gyerekeket, de a szövegmennyiség se nem túl sok, se nem túl bugyuta. Az olvasóvá nevelésnek nagyon fontos lépése, hogy az önálló olvasáshoz megjöjjön a kedve a gyerekeknek. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy olyan könyveket adjunk a kezükbe, amik valóban sikerélményt jelentenek a számukra, fenn tudják tartani a figyelmüket, de kihívások elé is állítják őket.
A Pagony pontosan ezen elvek alapján dolgozta ki Most én olvasok! névre keresztelt sorozatát, ami nagyjából két évvel ezelőtt startolt el, és mára már bőségesen ad muníciót és választási lehetőségeket a gyerekeknek.
A koncepció az volt, hogy pedagógusok szakmai tanácsaival megtámogatva kiépítsenek egy olyan, kortárs mesékből álló sorozatot, ami a nagybetűktől kezdve egészen a többszörösen összetett, hosszú mondatokig elkíséri az úton a kis olvasókat.

A Pagony szerzői nagy lelkesedéssel vetették magukat az írásba. A teljesség igénye nélkül választhattok többek között Berg Judit, Wéber Anikó, Kertész Erzsi vagy Vadadi Adrienn által írt meséket is. Egy-egy szerzőöt, egymással a történet szempontjából lazán összefüggő kötetet ír meg, amiket sorban haladva, de egymástól függetlenül is olvashattok.

Ez a sorozat mindenkinek egyformán hasznos, gyerekeknek, szülőknek és tanároknak is hatalmas segítséget nyújt. Mutatjuk, miért!

Ezért ajánljuk a szülőknek:

famama_fapapa_borito_1000px.jpgNem akar olvasni a gyerek, és totálisan kétségbe vagyok esve miatta.” Kérlek, ha most magadra ismersz, hidd el, hogy nem vagy egyedül ezzel a helyzettel. A kisiskolásokat rengeteg különféle hatás éri, pörög az élet, kapkodják a fejüket, és lássuk be, az olvasás inkább egy elmélyülős műfaj. A szűken mért szabadidejüket pedig sokan inkább kevésbé agymozgató tevékenységgel szeretik tölteni.
Nekem viszont meggyőződésem, hogy minden gyerek szeret olvasni, ha megtaláljuk számára a megfelelő könyvet, a megfelelő bonyolultságú szöveget, sztorit, témát.
A Most én olvasok! különböző szintjei segítenek eligazodni nektek ebben az útvesztőben. Ha a téma már megvan (van rablós, osztályközösséges, állatos, feltalálós, utazós, focis, töris, mindenki megtalálja a neki tetszőt, az tuti!), akkor csak fel kell csapni egy-egy részt, és megnézni, mi az a szövegmennyiség, amitől a gyerek arca még nem torzul el. Na, az lesz a tiétek! És annyira fog neki tetszeni, hogy akarja majd a többit is! Ezt tapasztalatból állítom.

Ezért ajánljuk a tanároknak:

ne_legyel_mindig_rendes.jpgA tanárok sincsenek könnyű helyzetben, részben pontosan ugyanolyan okok miatt, mint a szülők. Nekik azonban arra is figyelniük kell amellett, hogy olyan könyveket adjanak a gyerekek kezébe, amik izgalmasak a számukra, hogy egy harminc fős osztályban nem minden gyerek tanulja a betűket ugyanolyan gyorsasággal. Vannak, akik borzasztóan akarják, vannak, akik már eleve tudtak olvasni, és vannak, akiknek hosszabb ideig tart, hogy elsajátítsák a betűket. Ez a sorozat erre a problémára is megoldást kínál, hiszen – ahogy korábban már mondtam – az öt kötetben a szereplők ugyanazok, csak a történet más. A gyerekek elmesélhetik egymásnak az órán, milyen sztori volt az ő nehézségi szintjükön, ezzel inspirálhatják egymást az olvasásra. Találkoztam a boltban olyan gyerekkel, akinek annyira felkeltette a figyelmét egy negyedik (azaz legkomolyabb) szintű könyv, hogy annak ellenére is keresztülrágta magát rajta, hogy elméletileg neki egy kettes is bőven szuper lett volna. És persze, ahogyan azt már említettük, eleve a pedagógusok szakértelmét hívtuk segítségül a sorozathoz, így a szavak és a mondatok összetettsége, a cselekmény bonyolultsága a gyerekek fejlettségi szintjéhez lett igazítva.

Ezért ajánljuk gyerekeknek:

koppanytiki.jpgMert szuper izgalmas, kortárs, rettentő sokszínű kínálatból választhatnak, és mert rövidségük ellenére megadja nekik azt a sikerélményt, hogy elolvastak egy Igazi Könyvet. A sok-sok kép miatt a meséskönyvek nosztalgikus hatását keltik, ami biztonságérzetet adhat a gyerekek számára. Az első kötetek 20-22 oldalasak csupán, viszont egy négyes szint akár 45 oldal is lehet! Az aztán nem semmi!

Ha nem tudjátok eldönteni, a ti csemetéteknek mi lenne a legmegfelelőbb, akkor kicsit azt is összegyűjtöttem nektek, melyik szinten mire számíthattok.

Ezek a nagybetűs részek: Matricás Laci és a csokitorta, A nagyok is voltak kicsik, A feltaláló oroszlánja, Marci iskolás lesz, Koppány betűket firkál, Tiki otthonra talál, A kalózok és a vajas keksz, Levendula és a varázsmacska, A galamb, aki megette az időgyurmát.

A legelső szint a nagybetűs, itt tényleg azon van a hangsúly, hogy a teljesen kezdő olvasók önbizalma megjöjjön, és bátran vessék magukat a következő, kicsit komolyabb könyvekbe is. A sorozat nagybetűs részei rövid mondatokból állnak, egyszerű szavakat tartalmaznak, és szép nagy képekkel tarkítottak.

Ezek az 1. szintű könyvek: Kincs a roncson, Tökmagok Afrikában, Milu Egyiptomban, Amíg olvasunk, Az első bé hörcsöge, A feltaláló, Matricás Laci, a híres rabló, Marci és a legvidámabb osztály, Az átszívó porszívó, Koppány szavakkal focizik, Uborkából szalámi.

Az első szinten belépnek a nyomtatott kisbetűk is, de a nagy képek és az egyszerű történetvezetés megmarad.

Ezek a 2. szintű könyvek: Tökmagok a tűzhányón, Milu az olimpián, Amíg kirándulunk, Ültetés az első bében, Tevefutam, Marci és a kincsesláda, Matricás Laci és a múzeumi rablás, (Ne) legyél (mindig) rendes, Koppány titkokra vadászik.

A második szintnél a legnagyobb változás, hogy a sztori kissé összetettebbé, a szavak pedig hosszabbakká válnak.

Ezek a 3. szintű könyvek: Tökmagok a korallzátonyon, Milu az indiánok között, Amíg nyaralunk, Az elveszett távirányító, Marci és a farsang, A csúfolórobot, Matricás Laci és a nagy zenebona, Kisvasút a pincében.

A harmadik szint már egészen komoly, itt oldalanként 8-10 sort olvasnak a gyerekek, a képek pedig kevésbé hangsúlyosak.

Ezek a 4. szintű könyvek: Tökmagok a piramisban, Milu a lovagok között, Az erdei iskola, Amíg megváltjuk a világot, Marci a várkastélyban, Matricás Laci kerítést lop.

A negyedik szint pedig igazán profiknak (vagy nagyon elszántaknak) való! Akár 20 összetett mondat is van egy oldalon, és bár még mindig találunk benne képeket, összességében már abszolút a szövegen van a hangsúly.

És ami a legszuperebb hír, hogy most már angol-magyar nyelven is elérhetők mesék azoknak, akik vagy angolul, vagy magyarul tanulnak éppen! Az oldalpár egyik felén magyarul, a másikon angolul olvashatjátok a mesét.

Ezek a kétnyelvű könyvek:Famama, fapapa, Matricás Laci Londonban, Marci az állatkertben, Pali elkésik, A titokdoboz.

Egyenletesen, szinte észrevétlenül válik bonyolultabbá a cselekmény, és a gyerek egyszer csak azon kapja magát, hogy olvasó vált belőle. És pontosan ezért dolgozunk mi mind, szülők, tanárok és a Pagonyosok!

Bertók Eszter cikke

Kapcsolódó termékek